 |
RSAIM |
|
| |

"ELEGET KVNOK NEKED!"
"Elegend napstst kvnok szmodra, hogy jkedved legyen, brmilyen szrknek is tnnek napjaid.
Elegend est kvnok neked, hogy mg jobban megbecsld a napot.
Elegend boldogsgot kvnok neked, hogy szellemed l s rkk tart legyen.
Elegend fjdalmat kvnok neked, hogy mg az let legkisebb rmei is nagyobbnak tnjenek.
Elegend nyeresget kvnok neked, hogy vgyaidat kielgtse.
Elegend vesztesget kvnok neked, hogy mg jobban megbecsld mindazt, amid van.
Elegend kszntst kvnok neked, hogy felksztsen a vgs bcsra." (Folytats ITT)


|

Sk Sndor - Ember
"Embernek lenni!
Csak embernek, semmi egybnek,
De annak egsznek, pnek,
Fld-szlte fldnek
s Isten-lehelte szpnek."



|
 |
Hmeztem: |
|

| |

2011.0728 – Szemelvnyek – nkifejezs III.:
Nagyon fontos, hogy azokban a helyzetekben,
amelyekben „msok tmogatjv vagy segtjv” vlunk,
TELJESEN SZINTK, IGAZAK legynk.
A „segt szndk” „tiszta” legyen,
vagyis tisztn SZERETETBL legyen jelen (’se tbb se kevesebb’),
magunkat a „yobbts” s nzetlen segtsgads szndka vezesse
[ne kvnjuk a msikat ’befolysolni’ vagy ’vezetni’, ne ’rtkeljk’ vagy tljk meg stb].
Ha „hvst” rznk egy helyzetbe, amelyben segten nyilvnul(hat)nnk meg,
akkor „teljes figyelemmel” [teljes odafigyelssel] forduljunk a „helyzet” s a helyzetben „jelenlvk” fel is.
Legynk „nyitottak”, hogy megrthessk azt, amit a helyzet mutat –
s ezltal is azt tudjuk nyjtani,
ami az adott helyzetben „tlnk telheten is a leg-yobb”
s az „rintett szmra is legmegfelelbb”.
Fontos, hogy IGAZAK legynk teljes egszben:
ne talljunk ki valtlan, ltalunk meg nem lt ’pldkat’, mert mr ez is ’ferdts’.
Olyat mondjunk s tegynk, amit mi VALBAN megtapasztaltunk,
s ami ezltal a ’magunk tapasztalata/tudsa’
[’erre tudunk pteni, ebbl tudunk biztonsggal ptkezni/pteni’].
Ne „szptsnk”, s kzben ne legynk bntak sem
(ugyanis a ’bnts’ rzkelsekor bezrul vagy beszkl a „szv”, s gy legtbbszr nem tud clt rni a segtsg).
|
"Egy sz is lehet locsogs, s ezer oldal maga a tmrsg.”
(Abody Bla)

„A madarak nyelve nagyon rgen kialakult, s ms, si beszdmdokhoz hasonlan tmr, kihagysos beszd: keveset mondanak, de ezzel sokat fejeznek ki s sokat megrtenek belle.”
(Gilbert White)
|
|
|
|
|
 |
rsok - 2009 december 1 - 14 |
|
20091202 - A Tulipn s a Liliom Hlja
2011.08.13. 22:20
A „Tulipn” s a „Liliom” Hlja
A kzvetlen „szvtl-szvig” kapcsoldsok klnbz formi/szintjei
A SZVek Hlzataihoz kapcsold rzsek/megrtsek:
Ltusz - Rzsa - Liliom – Tulipn [„mret” szerint. „Keletkezsi sorrend” szerint inkbb: Ltusz – Rzsa – Tulipn – Liliom]
Ahogyan haladunk a „kozmosz” Szve fell a Galaxisba/Naprendszerbe, majd a „Fld egszre”, s a Fld MAG-jnak mintjba.
A „Tulipn” leginkbb a „Fldanynak” [mint a Fld MAG-Minsgnek] s MAG-Kzssgnek az alap-szv-mintja /kapcsoldsi formja/.
A „TuLiPNban” mr „sszeolvadva,
„EGGY-vlva” JELENVAL
a MindenHat ltal ADOTT [ALAP] Minta,
s az erre alapulva a FLD ltal VLASZTOTT Haladsi Minta s t.
A „Tulipnban” EZRT van jelen az Egysg s Prossg Egy-idejleg, hiszen
KZS Teremts [Vlaszts, Szabadsg] eredmnye:
EGYESLT Benne az Istentl kapott ALAP [a „pr” egyik fele]
s a FLD ltal vlasztott haladsi irny s t [a „pr” msik fele].
A „prok” ltal kijellt mintk s utak
(azaz az Isten ltal Adott ALAP s a Fld ltal vlasztott T]
SZERVES EGGY lettek a FLD SZVBEN,
s gy alakult ki az az „alap-forma”, Alap-Minta,
amely mint „Tulipn”
[azaz a leszlet Llek Szellemhez val visszatallsnak majd jbli Egyeslsknek tja]
megFORMZDOTT [HNUM!] a FLD/Fld SZVBEN,
s ennek kpe egyidejleg rgzlt [mint „a Fld SzeRves SZV-kapcsoldsi-Mintja/tja”]
a MindenHat SZVBEN is.
[Amikor teht a MindenHat „figyeli” a Fldet, a Fld SZVNEK megformlt mintjra, a „Tulipn” „rezgsre” is figyel.]
A Tulipn-Hl a Fld Eredenden SzeRves [s SZABAD!] Szv-tjainak s Szv-kapcsoldsainak Alap-Mintjt rgzt Hl. Miutn ez a „Hl” s T megformldott [a Fld SzeRves MAG-jv vlt], kiterjesztsre kerlt [vagyis a Fld MAG Mintja – mint a Fld egsz ltre kiterjed szv-kapcsoldsok Rendnek megfelelen ltre jtt rendszere – tadsra kerlt a Fld minden Nemzetsge s Csaldja, SzeRves Ltezje szmra a Liliom-Hl megalkotsval].
A Fld SZVNEK MAGA-Mintja [a szvtl szvig val kapcsolds Isteni Mintja] a Fld MAG Nemzetsgben (vagyis a tbbi Csald s Nemzetsg szmra az Alap-Mintkat kiramoltat/tad Nemzetsgben] a „Tulipn” Kpben jelentdtt meg.
Amikor a Fld MAG Nemzetsgben [ms nven Sante di Om, EGY-HANG Nemzetsg] az egyes ltezk mkdtetni tudtk a szvtl-szvig kapcsoldsaikat, ez a „befldelt, SzeRvess lett” [bert, mkdv vlt] Minta kiterjesztsre, kiramoltatsra, tadsra kerlt a Fld valamennyi ms SzeRves ltezje s kzssge szmra. A Fld Csaldjai s Nemzetsgei ezutn elkezdtk kipteni a MaGuk SzeRves szvtl-szvig kapcsoldsait/mkdseit, s gy formldott meg a tulajdonkppeni „Liliom-Hl”, azaz a Fld egszt tHat SzeRves (kzvetlen) Szv-kapcsoldsokat lehetv tev Hlzat s Rendszer.
rdekes azonban, hogy nem csak a Liliom-Hl fedi le az egsz Fldet, hanem a „Tulipn-Hl” is, de a kt Hlnak RSZBEN mgis ms a felptse s szerepe. A Tulipn-Hl a MAGOK/MAG-RZK Mintja (s a MAGOK Mintja/LTE tHatja az EGSZ Fldet!), a Liliom-Hl pedig a Fld EGSZ CSALDJNAK [mr magvalsult, illetve most formld] SzeRves Szv(kapcsoldsi) Mintja/Mkdse.
A MAGOKBAN „L” Mdon Jelen Van [tulajdonkppen „egyben” s „mgis kln is”]
- a Tulipn-Hl csak a Fld MAG-jra jellemz „Teljes” Mintja,
- illetve ennek a „Teljes MAG” Mintnak a FLDN MR LV LETT [azaz „Bbor-Fny Minsg”!], a Liliom-Hlban megformldott Mintja s Rendje is.
Taln mg inkbb rthetv vlik a „kt” Hl szerepe, ha gy kzeltjk meg ket, hogy a Tulipn-Hl az az „Alap” s Minta, amely szerint pl a Liliom-Hl. A Tulipn-Hl azt a „Teljes” l-Mintt tartalmazza [vagyis nem pusztn egy „terv”!], amelyet a Fldn lk a tanulsi s tapasztalsai folyamataik sorn MaGukban s MaGuk ltal lv kvnnak tenni --- vagyis „idvel” a Liliom-Hl gy teljesedik ki, hogy (a jelenlegi tervek szerint) teljes egszben AZONOS lesz a Mintja/Fnye/Rezgse/Formja a FLD SZVBEN lv Alap-Mintval [„a Tulipnnal”]. [A „tulipn” s a „liliom” elnevezsek/Jelek, s a Hlk rszben klnbz, de bizonyos szempontokbl mgis kzs [T-rl eredt] „rezgseit” jelentik meg. A „megjells/nv/kpi-megjelents” azt a clt szolglja, hogy egy kzssg szmra egyrtelmv s knnyebben rthetv legyenek a ma mg „lthatatlan tartalmak” (gondolatok s rzsek, „finomabb ltezsek”), hogy a beszd/rs s kpek ltal a szv s elme kzs teremt munkja tudatosabb/clirnyosabb, sszehangoltabb lehessen.
A MAG Nemzetsgen kvli tbbi Fldi Csald s Nemzetsg a „Szvben” nem hordozza a maga teljessgben a „Tulipn” Mintjt ma mg. Minden Csald s Nemzetsg a maga Csaldjra s Nemzetsgre jellemz „kiindulsi mintk” szerint kezdte meg P-tkezst a Fldn, s a maga vlasztsa szerint idvel kiTeljestheti MaGban akr a „Tulipn” Mintj [kzvetlen] Szv-kapcsoldsokat is.
Emiatt van az, hogy az el nem puszttott si emlkek kzl sok olyan kpi vagy szvegbeli brzols is van, amelyrl a MAGOK (s msok) „nem tudjk eldnteni”, hogy liliomot vagy tulipnt brzol-e. Ez azrt van, mert egy MAG-Minsg/gyker SzeRves Ltezben mind a „kt” minta „kln-kln” s EGYBEN is jelen van: hordozza Szvben a Fldre jellemz ALAP-SzvKapcsoldsi Minta TELJESSGT [a Tulipnt], s annak a Fld elmlt idszakaiban mr LV LETT/TETT megvalsult Mintjt is [Liliom].
TN/NT
Kpek: http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=43404
Taln mindezek utn az is rthetbb mr, hogy mirt ppen „TulipN” nven nevezi a magyar ember ezt a jelkpet, s hogy a „szakrlis” szavaknak megfelelen mirt van „kapcsold rtelme” e sznak akkor is, ha visszafel olvassuk.
Szent Pl a Szent Koronn
Az elmlt idszakokban [mivel a Fld Szv-tjai srltek s korltozottan mkdk/mkdtethetek voltak] nagyon nehz volt rreznie mg az RZKnek is mind a TULIPN [mint MAG], mind pedig a LILIOM [a MAG Mintjn mr tnylegesen megvalsult forma s mkds] lnyegre. A korbban TNYLEGESEN mr lv tett kzvetlen szv-kapcsoldsok [melyek formaknt tbbsgben a Liliom-Hlban ltttek testet] lassan bezrdtak, s nagyon sok esetben a Fldanya ezen „Bborfnye” sem tudott megnyilvnulni.
Mg rgebben meslte nekem az N-em, hogy Jeruzslem kzepn volt egy [titkos] Liliom-kert, ez volt a vros szent kertje. [S-O-LY-OM]
Amikor egy kirly a cmerben s a szimblumaiban hasznlta a liliom kpt, az a Fldanya s KRISZTUS fel is jelezte, hogy „az egsz Fld” rdekben, a Fld Igaz Rendjnek megfelelen uralkodik. [Voltak termszetesen olyanok, akik visszaltek az ilyen jellsekkel, ezekkel mindenkinek magnak kell elszmolnia mind a Fldanya, mind pedig KRISZTUS irnyba.]
Amikor esetleg a tulipn kpe is megjelentdtt, az kzvetlen utals volt a Fld MAG-Minsgre. A MAG-okrl pedig tudjuk, hogy k mindig a Fldanya [s gy az EGSZ CSALD] rdekben ktelesek cselekedni.
A Fldn a Tulipn-Hlnak s a Liliom-Hlnak is UGYANAZ a legbels magja vagy kzpPONTja, ami vlemnyem szerint azonos a Fldhz kapcsold Rzsa-hl kzppontjval is. Ezek a kzppontok a Fld SZVBEN elhelyezett TeremTi Ltusz MAG-jbl erednek (vagy ott futnak ssze).
A Liliom s Tulipn Hlt teht kifejezetten Fldi Hlnak rzem, s ebbl a Liliom befed(het)i a teljes ltezst (mint a szvek kzti kzvetlen kapcsoldsok Mintja). A Tulipn-Hl is lefedi a Fldet, de mint szv-kapcsolds taln leginkbb csak a MAGokra jellemz.
A Rzsa s a Ltusz Hl mr a Fldet [s a Fld Szv-kapcsoldsait] a Nagyobb [KRISZTUSI] CSALDBA Rendezi be.
Egymsnak rszei ezek a hlk (egymst tHatjk), s ma mr ismt egytt rtelmezhetek s mkdnek.
rzsem szerint a Tulipn-Hlban az EGYSG Mintjnak jelenlte [„SSZETARTOZS, SSZETARTS”] „hangslyosabb”, ugyanakkor a Prossg SzeRves Mintja is „ugyanolyan hangslyos”.
A Liliom-Hlban is jelen van az Egysg-Tudatossg, de taln egy kiss hangslyosabb a prossg SzeRves megvalsulst segt Minta-rsz [SSZEKAPCSOLDS” ~ mint az EGYSG megvalstsa fel vezet els lpcsfok].
A Tulipn-Hlban taln a [Liliom hljhoz kpest] hangslyosabban van jelen emiatt a „Rend” is, mgis kiegyenslyozottan a Szabadsggal.
A Liliom-Hlban pedig inkbb a „Rendben gykerez Szabadsg” az igazn hangslyos.
Taln egy-kt vvel ezeltt jelent meg bennem gyakran az a gondolat, hogy [ma mg] van valamilyen „thidalst segt csoport” a REND s a TELJES SZABADSG kztt. Nyilvnvalan ez a gondolat is jelezte, hogy a Fld (!) lassan kszen ll a MAGA (!) Szabadsg-Mintinak jra letre keltsre.
A most elkezddtt Gygytsi/Kiegyenslyozsi Fld-korszak mg „szmt” az Isteni REND Kzvetlen Szellemi Tmogat (szksg esetn Kzvetlen Segti) szerepre, azonban a cl egyrtelmen az ma mr – s ennek megfelelen kell minden Kiegyenslyozsi FolyaMA(A)Tot is megtervezni s elvgezni – hogy a Fld Eredend Szabadsg-Rendje/Mkdse ismt Teljess lehessen. Ez azt is jelenti, hogy mg egy ideig szksg van egy olyan [elsdlegesen Szellemi] Jelenltre a Fldn, amely nagyon Hatrozottan s Szilrdan „tartja” a Fld ELMOZDTHATATLAN ALAPjait, s ugyanakkor pedig fokozottan gyelni kpes arra [SEGTENI IS KPES azt], hogy a Fld SzeRves Ltezi a korbbi, mra mr szksgtelenn vlt korltozsoktl mentesen elkezdhessk SZABAD letk meglst. Az „elmozdthatatlan” REND „szilrdsga” s a Szabadsg hajlkony s rugalmas termszete [s ezeknek a ma mg egytt zajl Kiegyenslyozdsa] ma mg szksgess teszi/teheti a Fldn egy olyan SEGTI Csald Jelenltt, mely KPES tHidalni gy ezt „termszetbeli” klnbzsget, hogy mind az ALAP megtarthassa a MaGa srtetlensgt, mind pedig a megnyilvnulsokra jellemz Szabadsg jra felpthesse magt. [Az ALAP-okra is fokozottan kell gyelni addig, amg a SZABADSG a Rendelt mkdsben KIEGYENSLYOZDIK.] Kpben mindig gy jelent meg az erre vonatkoz „igny”, hogy ezek a klnleges Ltezk „egyik karjukkal/felkkel” biztosan/szilrdan kapcsoldnak a REND-hez, a msik, „rugalmas” karjukkal/felkkel pedig segtik/biztostjk a szabad mozgsokat. Tulajdonkppen a „Fldi MT-ok” jelents rsze ma mr ilyen felkszltsggel/Mintval RENDelkezik.
Mr msik rsunkban is megemltettk pldaknt [a PRossghoz kapcsoldan] a „krzt”. Ha a krz t-vg szrt megfelelen rgztjk egy pontban, akkor szablyos krket tudunk rajzolni. A megrajzolt kr mrete minden esetben attl fgg, hogy milyen tvolsgot hatrozunk meg a krz kt szra kztt.
A Fldi MT-ok sok esetben a „krzhz” hasonlatosan mkdnek ma mr, s a krt „rajzol” rszk/”karjuk”/szr(ny)uk gyakran egyre „oldottabb” vlik, ahogyan a „Krisztusi” ~ Szabad let s a „ms dimenzikhoz” val [kzvetlen] kapcsoldsok jra elrhetekk lesznek.
[Az egyiptomi MT brzolson (a madr-tollakkal brzolt) MT kezei/szrnyai is mintha a „krz” kt szra lenne… Amikor a szrnyak teljesen nyitottak, akkor jelenthetik a szabadsg TELJES rvnyeslst.
A fentebb lv rajzon ZISZ (a Fldanya) eltt trdel MT szrnytartsa taln utalhat az akkor rvnyesl „szabadsg-fokokra”. Ha a Rendet kvet „tlag” embereket tekintennk, vajon mekkora „szabadsgfokot” mutatott volna MT „mrlege”/szrnya az elmlt nhny ezer s pr-szz vben…?]
*****
„Azt mondom ezrt nektek: Ne aggdjatok letetek miatt, hogy mit esztek vagy mit isztok, sem testetek miatt, hogy mibe ltztk! Nem tbb az let az eledelnl s a test a ruhnl? 26Nzztek az g madarait! Nem vetnek, nem aratnak, csrbe sem gyjtenek - mennyei Atytok tpllja ket. Nem tbbet rtek ti nluk? 27Ugyan ki toldhatja meg lett csak egy knyknyivel is, ha aggodalmaskodik? 28Ht a ruhzat miatt mirt nyugtalankodtok?
Nzztek a mezk liliomait, hogyan nnek: nem fradoznak, nem sznek-fonnak, 29mgis, mondom nektek, mg Salamon sem volt dicssge teljben gy felltzve, mint egy ezek kzl. 30Ha a mezei virgot, amely ma virt, holnap pedig a kemencbe kerl, gy ltzteti az Isten, akkor benneteket, kishitek, nem sokkal inkbb? 31Ne aggodalmaskodjatok ht, s ne krdezgesstek: Mit esznk, mit iszunk? 32Ezeket a pognyok keresik. Mennyei Atytok tudja, hogy ezekre szksgetek van. 33Ezrt ti elssorban az Isten orszgt s annak igazsgt keresstek, s ezeket mind megkapjtok hozz! 34Ne aggdjatok teht a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magrl! A mnak elg a maga baja.”
*****
„II. Mohamed trk szultn 1453-ban elfoglalta Konstantinpolyt, majd a Krpt-medence a XVI. szzad kzepig trk kzre kerlt. A mohcsi vszt kveten (1526 utn) a bcsi udvar rdekldse a Trkorszgban termesztett klnleges nvnyek fel fordult. Bcs utastotta a szultni udvarnl lev kvett, hogy ksreljen meg tulipnokat beszerezni. 1554-ben a szultn tulipnhagymkat adott Ausztria isztambuli nagykvetnek. A nvnyek vizsglatt a bcsi udvar holland szrmazs botanikusra, Clausiusra (valdi nevn: Charles de l'Ecluse) bzta, aki a hagymkat ksrleti clokra klnbz helyekre elkldette (A "tulipn" nevet is Clausiusnak tulajdontjk, aki nem vette t a tulipn trk nevt, a "lalt"-t). Holland kertszek neszt vettk a klnleges nvnynek s egy jjel kiloptk a hagymkat a fldbl. A tulipnok gy szabad termesztsre kerltek s gyorsan elterjedtek. Klnleges lz, a tulipnmnia kertette hatalmba Hollandit; az emberek nagy fogadsokat tettek a tulipn sznre, nagysgra s nvekedsre.”
[Biztosan nagyon gyes volt a holland botanikus, hogy ilyen magyarul yl rtelmezhet szakrlis nevet adott a nvnynek… KJ]
„…a tulipnok blcsjt Keleten, sokkal tvolabb, nevezetesen Kzp- vagy Bels-zsiban kell keresni. Itt van e nvny gncentruma is". A vadon l tulipnok "hazja" Kzp-zsia, ahol 125 vadtulipnfaj ismert. Az elsdleges gnkzpontja, azaz ered helye felttelezheten a Tien-san s a Pamr-Alj hegysg, ahol egy 1000 km sugar krben 51 fajtja hatrozhat meg. A tulipn Eurzsia terletn sokfel shonos; Eurpnak is vannak shonos tulipnfajai. A Krpt-medencben a Kazn-szorosban s a Vaskapuban l a 40-50 cm magas prilisi virgzs Tulipa hungarica Borbs - a srga tulipn; ennek alfaja a Tulipa hungarica subsp. undulatifolia (Roman), a hullmos szl level, illatos virg lils portok magyar tulipn. (Ennek elterjesztse Magyaroszgon folyamatban van.) A tulipn Bels-zsiban rgtl ismert nvny, hagymjt fogyasztottk. Amikor bekerlt a kertekbe egyttal dsz volt, s lelemknt is szolglt. Ezutn, felfedezve a tulipn gynyrsgt a vezetk kerti dszv, a hatalom s a gazdagsg jelkpv vlt.
A tulipn korai Krpt-medencei s zsiai elfordulsa
A magyar tulipomnia 1904-1906-ban trsadalmi mozgalmat indtott az akkori kormny ellen s jelvnyeknt a tulipnt vlasztotta. Ekkor politikai cljaik tmogatsra a magyar politikusok hozztartozi tulipnkertek alaptsra hvtk fel a trsadalmat. Az els bizonytk az "smagyar tulipn" mellett 1904-ben jelent meg a Kert cm folyiratban Rahiczky Jen tollbl. Vaszary Mihly 1907-ben kimutatta munkjban, hogy a honfoglal magyarok dsztmvszetben mindentt megvan a tulipn, st ott ltjuk az rpdhzi- s vegyeshzi kirlyaink pnzein, cmereiben, a koronz palston, Mtys kirly trnkrpitjn s fleg rgi tulipnos ldinkon stb. E korai szerzk munkit a "tudomny" nevetsgess tve elhallgattatta. jabban azonban immr tudomnyos felkszltsggel elbb Takcsy Elek Hollandiban l magyar tulipnnemest, majd rdy Mikls publikltk a tulipn-motvum korai Krpt-medencei elfordulst.
A tulipnnak motvumknt val elfordulsa idrendi sorrendben visszaszmllva ma a kvetkez kpet mutatja: a XVIII-XIX. szzadi elfordulsa fn, kermin, tojson, btoron, fmen stb. kzismert. A XVII.szzadbl - 1692-bl - Miskolcrl tulipnos tl, 1694-bl Bethlen Kata tertjn tulipn van. A trk idk eltt, XVI. szzadi, 1520-ban kszlt Erddy-Bakcz kdex (E-B Gradule) iniciljn, az 1515-bl szrmaz Jordnszky Kdex cmlapjn s Mtys kirly biblijnak brktse bortjnak mind a ngy sarkban van tulipn. A XV. szzadi Castello Ithalico 1481-ben kszlt Klmncsehi-breviriuma tbb lapjn, az 1490 eltti Festetich-Kdexen a Kinizsi-cmerrel indk kztti madr s szmos hromosztat tulipn lthat. Mtys kirly s Beatrix cmeres tnyrjn, majolikapoharn s kelyhn tulipnos a szegly. A XIV. szzad egyik 1340-ben kszlt missljn, Kroly Rbert s Nagy Lajos pnzein az Anjou-liliom szirmai kztt tisztn kivehetk a tulipnok; a Kpes Krnikban s III. Bla kirly cmerben pedig piros mezben kk tulipnok figyelhetk meg. A XIII. szzad (Kun Lszl, IV. Bla, II. Endre) pnzei tovbbi meglepetst szolgltatnak. A XII. szzadi esztergomi kirlyi kpolna ("tlkezterem") oroszlnos freskjn hrmas osztat indavgi tulipnok vannak az 1190-es vekbl. Hasonlak lthatk egy szkesfehrvri kprknyon s az 1015-ben alaptott pcsvradi bencs aptsg egyik oszlopfjn. A XI. szzadi veszprmi kfarag mhely kfaragi frzeken palmetts tulipn-dszeket alkalmaztak.
1031-bl szrmazik az eredetileg miseruhnak kszlt a XII. szzadban talaktott koronz palst. Gazdagon dsztett szeglynek szimbolikja hrmas: emberi, llati s nvnyi. Szent Istvn kzvetlen bal keze fel es madrpr kztt egy nagy hrmas osztat tulipn tbb helyen indavgi tulipnok vannak. A Magyar Szent Korona Szent Tams kpnek zomncos lemezn s a fels "Pantokrtor" kt oldaln indavgi tulipnok fordulnak el, de tallunk tulipnt honfoglal magyar szablya markolatn, szjvgeken s ruhadszeken. X, st a IX.. szzadba nylhat vissza Ajtony cmere, amelyen a hts lbain ll oroszln mells lbai kzt piros tulipnt tart. Tulipn lthat a szolnok-strzsahalmi tarsolylemezeken. A IX. szzadra keltezhet az Attila-kardjaknt ismert szablyn, - amely lmos vagy rpd lehetett - indavgi tulipnok lthatk. A IX. szzadira keltezett nagyszentmiklsi kincslelet 2. szm korsjt indavgi lndzss tulipnokkal dsztettk.
A levdiai Csertomlikben tallt kardmarkolat is tulipnsorral van dsztve. A IX. vagy VIII. szzadi Volga menti Tankajevkn tallt tarsolyfggeszt lemez sztnyitott szirm palmetts tulipnt brzol. Tulipn s szv egytt fordul el a martinovkai VI. szzadi szjvgen s ez eltt szmos bels-zsiai leleten. A Kr.eltti V. szzadi Altaj-hegysgi Pazyrik halomsros temetkezseiben bven akadunk tulipn-brzolsra brpalackon, rttes lemezen s sznyegen. Elkel szkta lovn pettyes kacagnyban jelenik meg a temetkezsnl hasznlt sznyegen az anyaistenn eltt, aki lve fogadja az elbe jrult s kezben olyan letft tart, amelynek szmos inds ga hrmas osztat tulipnban vgzdik. A legkorbbi ismert tulipn-brzols a Kr. eltti VII. szzadbl val egy dl-kaukzusi szkta leletbl Ziwiyebl. Aranybl kszlt pecstnyomn t vastagod hasban vgzd tulipn van.
A tulipnokrl szl munkjt rdy Mikls gy fejezi be: "A magyar dsztmvszet tulipn-motvumt tekintve a szkta kultrkr hiedelemvilgig visszamen egyezs -, amelynek az zsiai trk npek az rksei - jelzi azt, hogy milyen krnyezetben s hol folyt le a magyarsg korai trtnete. Mindezek nem azt jelentik, hogy a tulipn shazja a Krpt-medence, hanem azt, hogy ezt a virgot a klnfle jelentseket hordoz jelkpeivel egytt magunkkal hoztuk az shaznkbl, ami szksgszeren egybeesett a tulipn gncentrumval, amely terletre az si tulipnfajtknak - vadtulipnoknak - ma is 50-55%-a esik.
A magyar tulipnmotvum eredete
Nemcsak a szablya, a lszerszm, az vveret s az j kapcsolja a magyarokat a keleti npekhez, hanem a tarsolylemezeken, ms dsztsi eszkzkn megnyilvnul mvszi szemllet is. A vad tulipn gncentruma vidkn a npmvszetben korn megjelenik a tulipnmotvum, hiszen a tulipn-motvumot maga a termszet knlja. A sztyep szrke egyhangsgban minden tavasszal jra s jra visszatr dt, felemel lmny a hirtelen kivirul vad tulipnok piros, fehr s srga sznfoltja a szerelmi vgy legintenzvebb felledsnek idszakban. A tulipnos tj kpe lesz a legdtbb, legmlyebb termszeti lmny a kemny hideg s a tikkaszt perzsel nyr megprbltatsaival, szenvedseivel szemben. A tulipn a szpsg, a szerelem, a szeretet, a tisztelet, a kegyelet s az elismers rzseit, lmnyeit keltette fel az ottlakk lelkben; formja s szne pedig ezeknek az rzseknek lett kzvettje npi mvszetkben s kzhasznlati trgyaik dsztsn. Ezeknek az rzseknek idben megszakthatatlan, nlklzhetetlen kifejezsi vgya, mint minden nemzedk trvnyszer lelki szksglete, az rzsekkel egytt azok kifejezsi eszkzt, a tulipnformt megszakthatatlan idbeli folytonossgban kzvettette szmunkra a pusztai let korszaktl egszen napjainkig. Hogy a tulipn, mint dsztelem milyen mlyen konzervldott npi kultrnkban, legfbb bizonytkt abban ltjuk, hogy a keresztny kultra s a "magasmvszet" korstlusainak az si vilgszemllettel ellenttes minden flnyes hatsa ellenre a tulipn-motvum fennmaradt minden npmvszeti tjunkon olyan egyszer formban s alkalmazsban, mint amilyent si npdalaink elemeiben s felptsben tapasztalhatunk. Fennmaradt, mert a np sok elnyomsa kztt felismerte si jelentst, benne npi rzseinek, vgyainak szabad kifejezsi eszkzt ltta, ez eleventette fel azt a mlyen konzervldott kzssgi rzst, melyet mg a keleti pusztk lmnye alaktott ki a magyar np lelkben.
Npi dsztseinken valban igazolhat, hogy a magyar np a keleti tulipnformt konzervlta hagyomnyaiba s ez tartalmat s bels jelentst tulajdontott neki. Hogy nvnymotvumok tapasztalatai alapjn sajtos termszeti tjak jellemz nvnyei voltak, azt a mvszetbl vett tnyekkel igazolhatjuk. Szinte minden fldrajzi tjnak volt egy-egy jellemz nvnye, mely mennyisgvel, kpzeletet felkelt alakjval s sznvel magra vonta az lmnyei kifejezsre vgy ember figyelmt. Ilyen nvny volt a trpusi Egyiptom ltuszvirga, az asszrok palmetta-nvnye, a plma, a knaiak bambuszndja, a japnok cseresznyevirga, a grgk akantusza, a mediterrn npek babrja s a mrskelt gv lakinak a cserfja stb.
A pusztai vad tulipn gy vonta magra a bels- s kzpzsiai lovas figyelmt. A magyar np ezer vekig lt a vadtulipn elfordulsi tjain, ezrt naiv felttelezs az az llts, hogy a szomszd npekkel ellenttben csak nem alkalmazta npmvszetben a tulipnt s azt mai hazjban vette t. Kzismert, hogy a tulipn az egsz Krpt-medence sszes magyarteleplsi tjain dszt motvum. Nmeth Gyula trtnsz szerint "a magyar strtnet szmra a tulipn dszt elembl s a vadtulipn nvnyfldrajzbl levonhat irny ugyangy Bels-zsia s Kzp-zsia fel mutat, mint az embertan, a npkltszet, a npdal s minden trtneti forrs maga is.
[„Keleti” ~ a „kezdeti”, ered. KJ]
Forrs: http://istvandr.kiszely.hu/ostortenet/027.html
*****
Az „esztergomi oroszln”:
[Csak egy kis jtk: „(e)SZ”- szeretet, „TR”, „G”-g, „OM”- a MINDENsgbl eredve s oda igyekezve]
Oroszln >>> „Szv” [szvhez kapcsold tengelyek/minsg]
Az „gbe nyl tengely” tetejn hatrozottan felismerhet a „TeN” ligatra [amely folytatdik a „kt teremti rvnyben --- vagy azokbl ered…].
Az „indk” mozgsa utal a [szabad, Rendes] kapcsoldsokra. Az oroszln mozdulata [horizontlis tengely] sugallja, hogy a jv SzeRves folytatsa a mr elmltnak. A kp MAGA A JELEN.
„Ahogy fent, gy lent” – ahogyan a fldbe be van gykerezve az let, gy gykerezik az az Istenben, Egekben is.
Az oroszln teste „alatt” s „felett” fut [let]vezetk akr kpben megjelenthetn a fizikai test alatt s felett elhelyezked (sokig korltozottan mkd] „csakrkat” [kapcsoldsi pontokat/terleteket] is. A „test” alatti csakrk a Fldanya testhez s Rendjhez, valamint a Fldanya „mhben” lv „let/Llek-Kristlyhoz” kapcsolnak. A „test feletti” csakrk a klnbz fldi s gi csaldokhoz val kapcsoldsokat biztostjk [idvel akr majd kzvetlen szv-kapcsoldsok tjn is, ha azok a SzeRves ton jra kiplnek].
Az oroszln mellkasa eltti dszts a „szvbl kifel”, elre ramlik, s a minta kikpzse emlkeztet a „Nyilasra” is.
[„A szv vezessen utadon!”]
[„Szv-t”]
Holnap, december 2-n Telihold: Nap a Nyilasban, Hold az Ikrekben.
Taln „rdemes” a SZV s Szv-utak valdi lnyegre, annak jbli megrtsre s lv ttelre (fldelsekre, bemozgatsokra) fordtani a figyelmet.]
http://vilagbiztonsag.hu/index_files/Page7286.htm
„Szkta, Szasszanida vilgfa”
Kalocsai npviselet
OmMTR KJ
*****
http://www.krisztusfenye.eoldal.hu/oldal/lioni
Baranyai Zsuzsanna lejegyzsben:
2009.12.01.
TULIPN
E Vilg Magjaknt Tulipn Hagyma rzi a Vilg Lnyegt.
A Hagyma Belsje E Vilg FLD/Fld Magjban egy Kzpben csirzik Minden Vilg, Minden Csald Maglnyegvel.
A VIRGok, ahogy a hagyma burkai lelik egymst, gy kapcsoldnak ssze, Egy Pontbl "csrznak" a TEREMT EGYbl s ptik fel alapjaikat egymsra plve, Rendbe.
A Tulipn hagymja a sttben a fld alatt is fnyt hordoz belsjben, bojtos gykerei knnyen kivehetek s tltethetek, ahogy a Mag/Magyar rzk tovbb l-tettk helyket, felszedve bojtos gykereiket, mert a kapcsoldsuk nem a gykrben (alap-gykr csakra) volt Fldanyval , hanem a SZvkben a hagyma legbelsejben.
Ahogy a Vilg Fldkorszaka vltozott, gy vltozott a TULIPN tja Helyrl Helyre rzi Szvben rejtve.
A TULIPN Fikhagymkat nevel s ezzel gondoskodik szaporodsrl, Magbl tpllja az jakat.
Ebben a REND-Szer vlt tmeneti Korban lehmozzuk, lebontjuk hagymnk hjait, hogy a vals, igaz lnyegig jussunk.
Befel kifejezi a bonts Magbels Lnyegnek Fnyt, kifel a Csaldi (gi-Fldi) kapcsoldsok ptst.
A Virgok virga, Vilgok vilga a SZPlst hordozza.
Lioni
[HaGYMa – HaGYoMny ~ a SzeRves ptkezs/gyarapods tja
ppen egy vvel ezeltt rtunk a Hagyomnyokrl: „20081201 - Hagyomnyrl - ismt”. KJ]
www.omah.extra.hu
| |
|
|
 |
A mai napra: |
|
„Minden prbattel s minden nehzsg, amivel tallkozunk, arrl szl, hogy az ember, ha magba tekint, felismerhesse, hogy milyen er irnytja, mi motivlja cselekedeteiben.”

| |





ldozni
csak a benned lv s ltalad LT-re hozott Szpsggel
msokat is Szptve s gyaraptva,
Teljes s P Szabad Akaratodbl,
Szabad Akaratodat kinyilvntva,
az rk s Adott l KRISZTUSI Rendnek megfelelen
Lehetsges
s
rdem-es.”
20100525 - Az ldozatrl - Szemelvnyek

A hibkrl s a hibzsrl:
A ’hibk’ segtenek ’nem-felejteni’ s ’felejteni’.

PIRAMIS - szintn akarok lni
szintn akarok lni,
Minden utam vgigjrni,
Hinni abban, amire vgyom,
S ha hiszek benne kzdeni rte brmilyen ron.
szintn akarok lni,
s csak annyit elrni,
Jkedvem senkit ne bntson,
S ha fj a szvem valamirt, ne nagyon fjjon!
Tled csak annyit akarok krni,
Hogy engedj szintn lni,
szintn, szabadon, szpen,
szintbben, mint ahogy tegnap ltem.
Ne kelljen hazudnom senkinek
s hogyha valamit krdezek
A vlasz igaz legyen!
Szeretnk bzni mindenkiben,
Hinni, hogy nem fordul ellenem,
S nem rul el sosem.


AZ ERD FOHSZA
Vndor, ki elhaladsz mellettem,
Ne emelj rm kezet!
n vagyok tzhelyed melege
hideg tli jszakkon,
n vagyok torncod bartsgos fedele,
melynek rnykba meneklsz a tz nap ell,
s gymlcsm oltja szomjadat.
n vagyok a gerenda, mely hzad tartja,
s n vagyok az asztalod lapja,
az gy, melyben fekszel,
a deszka, amelybl csnakod pted.
n vagyok a hzad ajtaja,
blcsd fja, koporsd fedele.
Vndor, ki elmsz mellettem
hallgasd a krsem:
NE BNTS!

NNEP
Az nnepeknek fontos rsze az „emlkezs”, amikor a dics vagy pp a kevsb dics tettekre/meglsekre, az eldkre is emlkeznek, s ezltal egyfajta folytonossg alakul ki (marad meg) az sk, Eldk, a Gykerek irnyba is. Az emlkezs a legtbb esetben ma mg ’int’ plda is lehet arra, hogy mit szksges megvltoztatni, miben szksges vltozni akkor, ha valami yobb s teljesebb let a cl ---
az „nnep” Valdi Lnyege azonban minden esetben a[zon] „Jelen Megerstse, amely elvezet a ’vgyott jvbe’.”
Az nnep ltalban MEGERSTI az let egy olyan rszt/szelett, amely „tovbbvitelre rdemes”, amelyben ELREMUTAT/elrevezet Plda vagy t [Mkds, Er] Van Jelen.
(Rszlet a 20110802 - Nitottsg, Nyits... rsbl)
|
|
|