 |
RSAIM |
|
| |

"ELEGET KVNOK NEKED!"
"Elegend napstst kvnok szmodra, hogy jkedved legyen, brmilyen szrknek is tnnek napjaid.
Elegend est kvnok neked, hogy mg jobban megbecsld a napot.
Elegend boldogsgot kvnok neked, hogy szellemed l s rkk tart legyen.
Elegend fjdalmat kvnok neked, hogy mg az let legkisebb rmei is nagyobbnak tnjenek.
Elegend nyeresget kvnok neked, hogy vgyaidat kielgtse.
Elegend vesztesget kvnok neked, hogy mg jobban megbecsld mindazt, amid van.
Elegend kszntst kvnok neked, hogy felksztsen a vgs bcsra." (Folytats ITT)


|

Sk Sndor - Ember
"Embernek lenni!
Csak embernek, semmi egybnek,
De annak egsznek, pnek,
Fld-szlte fldnek
s Isten-lehelte szpnek."



|
 |
Hmeztem: |
|

| |

2011.0728 – Szemelvnyek – nkifejezs III.:
Nagyon fontos, hogy azokban a helyzetekben,
amelyekben „msok tmogatjv vagy segtjv” vlunk,
TELJESEN SZINTK, IGAZAK legynk.
A „segt szndk” „tiszta” legyen,
vagyis tisztn SZERETETBL legyen jelen (’se tbb se kevesebb’),
magunkat a „yobbts” s nzetlen segtsgads szndka vezesse
[ne kvnjuk a msikat ’befolysolni’ vagy ’vezetni’, ne ’rtkeljk’ vagy tljk meg stb].
Ha „hvst” rznk egy helyzetbe, amelyben segten nyilvnul(hat)nnk meg,
akkor „teljes figyelemmel” [teljes odafigyelssel] forduljunk a „helyzet” s a helyzetben „jelenlvk” fel is.
Legynk „nyitottak”, hogy megrthessk azt, amit a helyzet mutat –
s ezltal is azt tudjuk nyjtani,
ami az adott helyzetben „tlnk telheten is a leg-yobb”
s az „rintett szmra is legmegfelelbb”.
Fontos, hogy IGAZAK legynk teljes egszben:
ne talljunk ki valtlan, ltalunk meg nem lt ’pldkat’, mert mr ez is ’ferdts’.
Olyat mondjunk s tegynk, amit mi VALBAN megtapasztaltunk,
s ami ezltal a ’magunk tapasztalata/tudsa’
[’erre tudunk pteni, ebbl tudunk biztonsggal ptkezni/pteni’].
Ne „szptsnk”, s kzben ne legynk bntak sem
(ugyanis a ’bnts’ rzkelsekor bezrul vagy beszkl a „szv”, s gy legtbbszr nem tud clt rni a segtsg).
|
"Egy sz is lehet locsogs, s ezer oldal maga a tmrsg.”
(Abody Bla)

„A madarak nyelve nagyon rgen kialakult, s ms, si beszdmdokhoz hasonlan tmr, kihagysos beszd: keveset mondanak, de ezzel sokat fejeznek ki s sokat megrtenek belle.”
(Gilbert White)
|
|
|
|
|
 |
rsok - 2009 prilis 8 - 30 |
|
20090408 - Csald
2011.08.17. 22:58
2009. prilis 7., kedd
Gondolatok a Csaldrl
Egy levlbl:
„…Szeretnm, ha segtenl rltni, hogy a CSALD mint sz mit jelent, vagyis elemezve mire jutunk.
csal-d, cs-ald (mlyhangrend)
cseld (magas hangrend)
(ezek a szavak is benne rejlenek: csala, csele, csals)
Ezen elindulva nem ll ssze a szentsges kis kzssg, ami a CSALD.
Krlek segts rvilgtani erre a szra, s gy bels tartalmra is.”
*****
A „Csald”-rl meghatrozskppen korbban azt rtuk, hogy „A CSALD az, ahol L mdon VAN Jelen s Hat (=Megnyilvnul/ramlik) a SZER (=a Szeretet s a Rend)”. [20081002]
*****
http://wwwold.sztaki.hu/~smarton/erdely/rovas.htm
Ezen a megjellt oldalon egy olyan rovs abc szerepel, ahol a jelek alatt feltntetsre kerlt azok rgebbi (magyar) kiejtse is. A mssalhangzkat gy szerepelteti: eb, ec, ecs, ed stb. Nhny a mai napig is megmaradt a hasznlatban: ef, ely, em, en, eny, es, esz.
http://crowland.uw.hu/images/rovasiras/szabaly.html
„1. Alapvet szably, hogy a mssalhangzk kiejtsnek megknnytsre egy "e" hangot illesztnk eljk (pl.: eB, eC, eD stb.), ezzel viszont egy mondatban az "e" magnhangzk jellsnek legtbbje is feleslegess vlik, teht elhagyhat. Pl.: GY = eGY, NKD = NeKeD, ISTN = ISTeN.
2. A magyar nyelv hangzilleszkedsnek trvnyre tmaszkodva, elg a sz egyik sztagjban lv magnhangzt jellni (ha ez az "e" akkor ez sem szksges), amely jelzi a sz hangrendjt s knnyen kitallhatv teszi a kihagyott betket. Pl.: JNS = JNoS . Az elhagys az rtelmezst nem zavarhatja! Leggyakrabban az els sztag magnhangzjval megegyez magnhangzk esnek ki, pl.: KOMNDR = KOMoNDoR.”
*****
rzsek:
A magyar rovsjelek kztt a „CS” egy „kzepes zrtsgot” [„elhatroltsgot”] is jelez: az „R” – „CS” – „Z” hrmast a bezrds/bezrtsg tekintetben gy is rtelmezhetjk: retesz – csuk – zr.
Ha egy kaput bereteszelnek, akkor az jelzi, hogy egy bizonyos elklnltsg mr jelen van, de egy mozdulattal mgis kinyithat – elvileg brki ltal, aki „li a „R”-endet.
A csukottsg valami olyan helyzetre utal, ahol hatrozottabb mr az elklnls, az elklnlsnek valamilyen konkrt oka s kerete is van, de nem jelent teljes zrtsgot. [csald, csapat]
Ha zrunk valamit, azt rendszerint „kulccsal” tesszk [s sokszor a vglegessg ignyvel is], s gy a kinyits specilis eszkzt vagy ismeretet ignyel. A „Z” amgy az abc-nk „zr” hangja, a „ZS” (zsenge, a tavasz zsongst is idzve) eltt ll, mely mr az j kezdetbe vezet t.
[Sznia knyveiben tbb helyen is elemzi, hogy a „ZS” rovs-kpe teljesen megegyezik a Kereszten lv KRISZTUSsal, az j let gretvel. ]
Most tavasszal n is vetettem magrl virgokat, s a fldbl kintt kis nvnykk is pontosan gy nznek ki, amikor elkezdik nveszteni a kt els levelecske kztt a harmadik/negyedik levelket.
A Csald egy sszetart kzssg, olyan Egysg, amelynek tagjaiban van valami (eredetben kzs vllals miatti) kzssg --- s emiatt ez a kzssG (legalbb egy kiss) „klnbzik” is msoktl. Ugyanakkor az elklnltsg oka (s clja) rendszerint az is, hogy „kapcsoldsokba” is lpjenek msokkal.
Magt az let Virgnak kpt is tekinthetjk
- egy Csaldnak, amelyben az egyes pontocskk a Csald tagjait jelentik meg, (Lthat, hogy a csald tagjai kzvetlenl, vagy bizonyos kzvet(t)ettsggel egy adott rend szerint kapcsoldnak egymshoz)
- s tekinthetjk Csaldokbl ll „Nagyobb Csaldnak”, ahol egy-egy pont jelzi a SzeRves csaldokat s azok egymshoz val kapcsoldsi lehetsgeit.
A Csaldon bell, illetve az egyes csaldok kztt (a ltszlagos s tnyleges) elklnltsgek rszben azrt vannak, hogy az egyes (tagok s) csaldok az sszekapcsoldsok (s vltozatossg, fejlds) j tjait s lehetsgeit is (mlyebben, soksznbben) megtapasztalhassk.
Az „L” szmomra a „Ll”, Llek jele --- Aki ebben a KRISZTUSI Vilgban (s taln a Teljes KRISZTUSI VILGban is) „A Tapasztal”, „let-hordoz”.
Biztosan nem vletlen az, hogy a „Vilg” szban ugyangy „kzpen” helyezkedik el ez a hang s jel, mint a csald szavunkban --- hiszen a Llek maga is „sszekt elem”, „hd” a Szellem s az anyagi valsg kztt. [A „Szellem” szban a kzps helyzet s a „kettzttsg” sem lehet a vletlen mve…]
LL: Ha e jelet ttkrzzk a jobboldalra, akkor egy olyan ligatrt nyernk, amely „szrnyakat” brzol. A Llek clja teht a kapcsolds, s a tapasztalatok ltali emelkeds --- amelyet egy bizonyos „zrtsgban”/”formban” (test/lett) l meg.
Az „I” rovsjele A „D” rovsjele
A „D” a Gyermeket, az Isten Gyermekt jelenti meg, akit Isten a „sajt kpre” teremtett [s aki az emlkezet szerint az „Den”-kertben/krben lt a Rendbl val kimozdulsig].
Ha megnzzk a „D” s az „I” rovsjelt, a hasonlatossg „szembe-tl” [Lt-Hat] .
A ma ltez tudsunk/emlkeink szerint Isten az els [E VILGI?], nMaGa kpre teremtett embert [a pros els vagy egyik tagjt] „D”-nek, Ad-nak nevezte el [vagy a „gyermeki” hangra figyelemmel taln inkbb „D”-nek, EDEM-nek? s a „kert” „D” s Prja kertje volt? A magyar rovsrsban a „V” jele a mai „M” jelnek felel meg --- s az emlkezet szerint „dm” prja „va” volt, „EV” vagy „V”? Lehetsges, hogy amikor „eD” s „eV” apv s anyv lettek, akkor vettk fel a nevkbe az „a” hangot?].
Erre figyelemmel azt is kijelenthetjk, hogy a „Csaldban” valamifle olyan kapcsolds s viszonyuls van jelen, mint amilyen a „Teremts” sorn megjelent Isten s teremtettjei, azaz „gyermekei” kztt. E teremtett Vilgban Isten figyelemmel ksri a gyermekei (n-rszei) fejldst, s ha erre szksg vagy igny merlne fel, akkor „gondos szl” mdjra segti a tapasztalsokban l rszeit/gyermekeit. Ugyanakkor Isten tiszteletben tartja [a tapasztalsban Tle valamelyest elklnlt] gyermekei akaratt is, s kretlenl/szksgtelenl nem avatkozik a tapasztalsok menetbe --- legfeljebb akkor, ha a gyermek valami olyan pusztt tapasztalsba kezd, amelynek nem kpes a(z elsdlegesen msokra is kihat) kvetkezmnyei felismersre s kezelsre.
Az „A” hang szmomra a „szlt”, az „Atyt” s „Anyt” jelenti meg, a „MAG”-osat, A-melybl/A-Ki-bl a Gyermek (~let) eredt.
[Csak rdekessgknt: MAAT: a MindenHatAtya/Anya Trvnye, REND: az elbbinek a KRISZTUSI Vilgra vonatkoz vetlete.]
Ennek a VILG-nak Atyja-s-Anyja MaGa KRISZTUS is, illetve KRISZTUSnak Atyja-s-Anyja a MindenHat. Ha ebbl a nzpontbl nzzk, akkor KRISZTUS tulajdonkppen „Gyermek” is, Aki azon a mdon (REND szerint), ahogyan Isten t Teremtette, VILGOT, [Gyermeki Vilgot], Gyermekeket teremtett „MAGbl” [ez utbbi Teremts sorn teht KRISZTUS Atya/Anyaknt jrt el!].
Isten MAG-bl „Hatalmakat” teremtett, s az Istenbl eredt Hatalmak (megrt) MaGukbl Vilgokat. KRISZTUS [Aki MaGA Szeretet] MaGbl, Isten ltal kapott letbl „Lelkeknek” adott letet, Lelkek (fejldse) ltal tapasztal s fejldik teht KRISZTUS VILGA/Csaldja (KRISZTUS gy egyszerre Gyermeke Istennek, s Atyja-s-Anyja E VILGnak!).
Az „E” a KRISZTUSI FNY, a Gyermek Vilgnak „Jele”/Hangja. [Fny, Gyermek, Szeretet, ember, „E” Vilg]
A HANGjait figyelembe vve teht a Csald egy olyan kzssg, amelyben az Isten kpmsra teremtett Gyermekek („D”) KRISZTUSI Rszknt („L”), Llekknt kapott letben tapasztalnak egy elklnlt, de mgsem zrt, hanem msokhoz is kapcsold [kapcsoldsokra is Rendelt] kzssgben. [Nem szabad azonban megfeledkezni arrl sem, hogy ebben a Csaldban az embereken kvl mg szmos Birodalom is csaldtag!]
Az „A” hang jelenlte megtlsem szerint utal arra, hogy e kzssgben mg jelen van a gyermekek irnyba hozott/hozand szli tmogats (Ad-s/lds), s mivel E Vilg KRISZTUS Vilga, gy ennek „formja” a KRISZTUSI ldozat. [Az ldozat az egsz Vilgot gyaraptja, vagyis gyermeket is, szlt is, s az Egyttes letet is.]
A csals vagy csel, cseld megjelensek [Rend kijtszsa, elferdtett hatalmi viszonyuls, „al”-rendels megjelentse] az Eredend KRISZTUSI Rendben nincsenek jelen, s ezeket a megjellseket rszben a tudatos-ferdtsek kategrijba is sorolhatnnk. Mt Imre rsbl [Yotengrit] ismert a rbakzi bcsk szentknt tisztelt „Gnz” (Nap-atya) s „Bn” szavainak ksbbi tudatos elferdtse a „hdtk” ltal, mely ferdtsek/fordtsok clja nyilvn a korbbi szerves tudsok s erk tudatos gyengtse volt. (gy hsvthoz kzeledve) elg csak arra gondolni, hogy a Jzusi KRISZTUS ldozatnak milyen szndkos flre-magyarzsai lnek mg ma is a kztudatban (festmnyek, szobrok: „kpek”!). A flre-vezetseket nha csak egy-egy hang tudatos megvltoztatsval, s gy a vals jelents fokozatos eltorztsval rtk el, s emiatt sok helyen a KRISZTUSI tantsoknak ppen a „lnyege” (MaGja) kerl mg ma is tudatos elhallgatsra/elferdtsre. E Vilg Valdi Hatalmai s Eri, vagyis a Llek s Szeretet nagyon sok tmadsnak voltak kitve az elmlt vezredekben --- m a „tapasztalk” szmra az is megmutatta magt, hogy az Eredend Rend helyrelltsa nlkl, valamint az Eredend Csaldi kapcsoldsi formk/mkdsek helyrelltsa nlkl E Vilgban lni „tartsan” nem lehetsges.
Szkely rovsrs „f” jele --- Fld.
Egy Csald ez is, megtallhat benne az „Alap-Egyensly” keresztje --- mozgs-s-kapcsolds jelzse, az „id” jelzse, a sajtos (!) bels Rend megjelentse.
Egy-egy csaldban mindig van valami olyan RTK, egy olyan „mag”, amely „kr” egy „kzssg”, s gy egy SzeRves sajtos tapasztals/t rendezdhet. E Vilgban tnyleges sszetart /megtart ervel a SzeR, a Szeretet rendelkezik [mert e VILG „leg-B-Els MAGja s MaGja KRISZTUSI!], vagyis a csaldok MINDEGYIKE s MINDIG Szeretet-kzssg --- ez az a kzs „elem”, amely a(z egybknt ltszatra akr nagyon is) klnbz csaldokat j, kzsen vlasztott tapasztalsokra/utakra (hosszabb vagy rvidebb idkre) sszekapcsolhatja.
*****
Marika levelbl, a ma hasznlt bet kpe alapjn, rzsek alapjn:
„A Csald CS betje olyan, mint a csigahz.
A csigahz Biztossgot, Biztonsgot nyjt, sszetart, s ha bell Egyensly, Rend van, akkor kint is mkdhet ugyanez nagyban, a Nagy Csaldban, gy tgulva, mint a csigahz spirlja.
Milyen a csigahz?
Tiszta (csnya szval makultlan). [Rendes”]
Hogyan pl fel a csiga hza?
Sajt magt PTi fel.
A Csald szban benne van mg egy nagyon nagy kincs: az LD-LDS.”
----------------------
Valahol megvan az a kp, amit az egyik kislnyom rajzolt 3-4 vesen: egy egsz lapot telerajzolt csigkkal, melyek „Egy fel nztek”.
„Magyar-mgia”
Vajon az „j-Hzi” tykhsleves, mely a lakodalmak hagyomnyos levese, mirt „csiga-tsztval” kszl? Anyukmnak mg van csigatszta-kszt plcja s lapja --- egyenknt sodortk meg a kis csigkat… „Munks” egy tszta a csigatszta…
*****
Rszben Marika rshoz kapcsoldva: rdemes lerni egy lapra vagy a levegbe a kis rott „cs” bett, s megnzni/megrezni, hogy milyen vekkel, hogyan s miknt kapcsoldik a kt tagja. rdemes taln arra is rnzni, hogy az iskolban tanult „szabvnytl” mennyire tr el a formja a sajt rsunkban.
Az let Virgnak mintjt szintn rdemes sajt kezleg vgig megrajzolni, figyelni az illeszkedseket, a megrajzold veket… „lmny”, s „Megvilgost” tapasztals a konkrt megformzs.
Taln tavaly mutattam meg az egyik kislnyomnak, hogy hogyan lehet megrajzolni az let Virgt. Mivel mg csak msodik osztlyos volt, gy a krzvel val rajzolsban kezdetben kiss gyetlen volt. Ha elmozdult a krz, akkor nem illeszkedtek pontosan a krk --- nha mrges lett, lecsapta a lapot, aztn jra nekikezdett, s addig folytatta, amg tkletes lett… gy tanulunk valamennyien: ha nem csak „nzzk” a krnyezetnket, hanem a „gyakorlatban is tesszk, megprbljuk, csinljuk”. A „hagyomnyos” magyar tevkenysgek mindegyikben (!) rengeteg breszt/fejleszt/kiteljest „kd” van elrejtve. Ezek Hatnak egy bizonyos mrtkig akkor is, ha „csak passzvan” szemlljk ket --- m amikor valaki elkezdi nekelni, rajzolni, mondani, varrni, faragni, festeni, pteni, gyakorolni a mozdulatokat --- az maga a csoda. Ezt sajt tapasztalatbl rom le magam is: csodlatos dolog a VAL letet megtapasztalni, s ez a tapasztals mindig Yobb s Szebb is tesz Lelket-testet-Szellemet.
*****
„Gondolat-breszt gondolatok”:
Marika sorait olvasva az jutott eszembe: nyilvnvalan nem vletlen az, hogy azokat a specilis hangokat, melyekre a „latinosodott” rsban nem voltak kln jelek, a magyar „sszetett jelekkel” rajzolta meg. Ilyen sszetett jelek, s gy „klnleges” magyar (llek?) („beszdes”!) hangok:
CS – csald
GY – EGY, Gyermek
LY – LY, lyuk, foly
NY - ANYA
SZ – SzeR, Szeretet
TY - ATYA
ZS - ZSENGE
sszelltotta s Lejegyezte OmMtR KJ
www.omah.extra.hu
| |
|
|
 |
A mai napra: |
|
„Minden prbattel s minden nehzsg, amivel tallkozunk, arrl szl, hogy az ember, ha magba tekint, felismerhesse, hogy milyen er irnytja, mi motivlja cselekedeteiben.”

| |





ldozni
csak a benned lv s ltalad LT-re hozott Szpsggel
msokat is Szptve s gyaraptva,
Teljes s P Szabad Akaratodbl,
Szabad Akaratodat kinyilvntva,
az rk s Adott l KRISZTUSI Rendnek megfelelen
Lehetsges
s
rdem-es.”
20100525 - Az ldozatrl - Szemelvnyek

A hibkrl s a hibzsrl:
A ’hibk’ segtenek ’nem-felejteni’ s ’felejteni’.

PIRAMIS - szintn akarok lni
szintn akarok lni,
Minden utam vgigjrni,
Hinni abban, amire vgyom,
S ha hiszek benne kzdeni rte brmilyen ron.
szintn akarok lni,
s csak annyit elrni,
Jkedvem senkit ne bntson,
S ha fj a szvem valamirt, ne nagyon fjjon!
Tled csak annyit akarok krni,
Hogy engedj szintn lni,
szintn, szabadon, szpen,
szintbben, mint ahogy tegnap ltem.
Ne kelljen hazudnom senkinek
s hogyha valamit krdezek
A vlasz igaz legyen!
Szeretnk bzni mindenkiben,
Hinni, hogy nem fordul ellenem,
S nem rul el sosem.


AZ ERD FOHSZA
Vndor, ki elhaladsz mellettem,
Ne emelj rm kezet!
n vagyok tzhelyed melege
hideg tli jszakkon,
n vagyok torncod bartsgos fedele,
melynek rnykba meneklsz a tz nap ell,
s gymlcsm oltja szomjadat.
n vagyok a gerenda, mely hzad tartja,
s n vagyok az asztalod lapja,
az gy, melyben fekszel,
a deszka, amelybl csnakod pted.
n vagyok a hzad ajtaja,
blcsd fja, koporsd fedele.
Vndor, ki elmsz mellettem
hallgasd a krsem:
NE BNTS!

NNEP
Az nnepeknek fontos rsze az „emlkezs”, amikor a dics vagy pp a kevsb dics tettekre/meglsekre, az eldkre is emlkeznek, s ezltal egyfajta folytonossg alakul ki (marad meg) az sk, Eldk, a Gykerek irnyba is. Az emlkezs a legtbb esetben ma mg ’int’ plda is lehet arra, hogy mit szksges megvltoztatni, miben szksges vltozni akkor, ha valami yobb s teljesebb let a cl ---
az „nnep” Valdi Lnyege azonban minden esetben a[zon] „Jelen Megerstse, amely elvezet a ’vgyott jvbe’.”
Az nnep ltalban MEGERSTI az let egy olyan rszt/szelett, amely „tovbbvitelre rdemes”, amelyben ELREMUTAT/elrevezet Plda vagy t [Mkds, Er] Van Jelen.
(Rszlet a 20110802 - Nitottsg, Nyits... rsbl)
|
|
|