|
ÍRÁSAIM |
|
| |
"ELEGET KÍVÁNOK NEKED!"
"Elegendő napsütést kívánok számodra, hogy jókedved legyen, bármilyen szürkének is tűnnek napjaid.
Elegendő esőt kívánok neked, hogy még jobban megbecsüld a napot.
Elegendő boldogságot kívánok neked, hogy szellemed élő és örökké tartó legyen.
Elegendő fájdalmat kívánok neked, hogy még az élet legkisebb örömei is nagyobbnak tűnjenek.
Elegendő nyereséget kívánok neked, hogy vágyaidat kielégítse.
Elegendő veszteséget kívánok neked, hogy még jobban megbecsüld mindazt, amid van.
Elegendő köszöntést kívánok neked, hogy felkészítsen a végső búcsúra." (Folytatás ITT)
|
Sík Sándor - Ember
"Embernek lenni!
Csak embernek, semmi egyébnek,
De annak egésznek, épnek,
Föld-szülte földnek
És Isten-lehelte szépnek."
|
|
Hímeztem: |
|
| |
2011.0728 – Szemelvények – Önkifejezés III.:
Nagyon fontos, hogy azokban a helyzetekben,
amelyekben „mások támogatójává vagy segítőjévé” válunk,
TELJESEN ŐSZINTÉK, IGAZAK legyünk.
A „segítő szándék” „tiszta” legyen,
vagyis tisztán SZERETETBŐL legyen jelen (’se több se kevesebb’),
magunkat a „yobbítás” és önzetlen segítségadás szándéka vezesse
[ne kívánjuk a másikat ’befolyásolni’ vagy ’vezetni’, ne ’értékeljük’ vagy ítéljük meg stb].
Ha „hívást” érzünk egy helyzetbe, amelyben segítően nyilvánul(hat)nánk meg,
akkor „teljes figyelemmel” [teljes odafigyeléssel] forduljunk a „helyzet” és a helyzetben „jelenlévők” felé is.
Legyünk „nyitottak”, hogy megérthessük azt, amit a helyzet mutat –
és ezáltal is azt tudjuk nyújtani,
ami az adott helyzetben „tőlünk telhetően is a leg-yobb”
és az „érintett számára is legmegfelelőbb”.
Fontos, hogy IGAZAK legyünk teljes egészében:
ne találjunk ki valótlan, általunk meg nem élt ’példákat’, mert már ez is ’ferdítés’.
Olyat mondjunk és tegyünk, amit mi VALÓBAN megtapasztaltunk,
és ami ezáltal a ’magunk tapasztalata/tudása’
[’erre tudunk Építeni, ebből tudunk biztonsággal Építkezni/Építeni’].
Ne „szépítsünk”, és közben ne legyünk bántóak sem
(ugyanis a ’bántás’ érzékelésekor bezárul vagy beszűkül a „szív”, és így legtöbbször nem tud célt érni a segítség).
|
"Egy szó is lehet locsogás, s ezer oldal maga a tömörség.”
(Abody Béla)
„A madarak nyelve nagyon régen kialakult, és más, ősi beszédmódokhoz hasonlóan tömör, kihagyásos beszéd: keveset mondanak, de ezzel sokat fejeznek ki és sokat megértenek belőle.”
(Gilbert White)
|
|
|
|
|
|
Írások - 2009 április 8 - 30 |
|
20090408 - Család
2011.08.17. 22:58
2009. április 7., kedd
Gondolatok a Családról
Egy levélből:
„…Szeretném, ha segítenél rálátni, hogy a CSALÁD mint szó mit jelent, vagyis elemezve mire jutunk.
csal-ád, cs-alád (mélyhangrendű)
cseléd (magas hangrendű)
(ezek a szavak is benne rejlenek: csala, csele, csalás)
Ezen elindulva nem áll össze a szentséges kis közösség, ami a CSALÁD.
Kérlek segíts rávilágítani erre a szóra, s így belső tartalmára is.”
*****
A „Család”-ról meghatározásképpen korábban azt írtuk, hogy „A CSALÁD az, ahol ÉLŐ módon VAN Jelen és Hat (=Megnyilvánul/Áramlik) a SZER (=a Szeretet És a Rend)”. [20081002]
*****
http://wwwold.sztaki.hu/~smarton/erdely/rovas.htm
Ezen a megjelölt oldalon egy olyan rovás abc szerepel, ahol a jelek alatt feltüntetésre került azok régebbi (magyar) kiejtése is. A mássalhangzókat így szerepelteti: eb, ec, ecs, ed stb. Néhány a mai napig is megmaradt a használatban: ef, ely, em, en, eny, es, esz.
http://crowland.uw.hu/images/rovasiras/szabaly.html
„1. Alapvető szabály, hogy a mássalhangzók kiejtésének megkönnyítésére egy "e" hangot illesztünk eléjük (pl.: eB, eC, eD stb.), ezzel viszont egy mondatban az "e" magánhangzók jelölésének legtöbbje is feleslegessé válik, tehát elhagyható. Pl.: GY = eGY, NKD = NeKeD, ISTN = ISTeN.
2. A magyar nyelv hangzóilleszkedésének törvényére támaszkodva, elég a szó egyik szótagjában lévő magánhangzót jelölni (ha ez az "e" akkor ez sem szükséges), amely jelzi a szó hangrendjét és könnyen kitalálhatóvá teszi a kihagyott betűket. Pl.: JÁNS = JÁNoS . Az elhagyás az értelmezést nem zavarhatja! Leggyakrabban az első szótag magánhangzójával megegyező magánhangzók esnek ki, pl.: KOMNDR = KOMoNDoR.”
*****
Érzések:
A magyar rovásjelek között a „CS” egy „közepes zártságot” [„elhatároltságot”] is jelez: az „R” – „CS” – „Z” hármasát a bezáródás/bezártság tekintetében úgy is értelmezhetjük: retesz – csuk – zár.
Ha egy kaput bereteszelnek, akkor az jelzi, hogy egy bizonyos elkülönültség már jelen van, de egy mozdulattal mégis kinyitható – elvileg bárki által, aki „éli a „R”-endet.
A csukottság valami olyan helyzetre utal, ahol határozottabb már az elkülönülés, az elkülönülésnek valamilyen konkrét oka és kerete is van, de nem jelent teljes zártságot. [család, csapat]
Ha zárunk valamit, azt rendszerint „kulccsal” tesszük [és sokszor a véglegesség igényével is], és így a kinyitás speciális eszközt vagy ismeretet igényel. A „Z” amúgy az abc-nk „záró” hangja, a „ZS” (zsenge, a tavasz zsongását is idézve) előtt áll, mely már az Új kezdetbe vezet át.
[Színia könyveiben több helyen is elemzi, hogy a „ZS” rovás-képe teljesen megegyezik a Kereszten lévő KRISZTUSsal, az Új Élet Ígéretével. ]
Most tavasszal én is vetettem magról virágokat, és a földből kinőtt kis növénykék is pontosan így néznek ki, amikor elkezdik növeszteni a két első levelecske között a harmadik/negyedik levelüket.
A Család egy összetartó közösség, olyan Egység, amelynek tagjaiban van valami (eredetében közös vállalás miatti) közösség --- és emiatt ez a közössÉG (legalább egy kissé) „különbözik” is másoktól. Ugyanakkor az elkülönültség oka (és célja) rendszerint az is, hogy „kapcsolódásokba” is lépjenek másokkal.
Magát az Élet Virágának képét is tekinthetjük
- egy Családnak, amelyben az egyes pontocskák a Család tagjait jelenítik meg, (Látható, hogy a család tagjai közvetlenül, vagy bizonyos közvet(ít)ettséggel egy adott rend szerint kapcsolódnak egymáshoz)
- és tekinthetjük Családokból álló „Nagyobb Családnak”, ahol egy-egy pont jelzi a SzeRves családokat és azok egymáshoz való kapcsolódási lehetőségeit.
A Családon belül, illetve az egyes családok között (a látszólagos és tényleges) elkülönültségek részben azért vannak, hogy az egyes (tagok és) családok az összekapcsolódások (és változatosság, fejlődés) új útjait és lehetőségeit is (mélyebben, sokszínűbben) megtapasztalhassák.
Az „L” számomra a „Lél”, Lélek jele --- Aki ebben a KRISZTUSI Világban (és talán a Teljes KRISZTUSI VILÁGban is) „A Tapasztaló”, „Élet-hordozó”.
Biztosan nem véletlen az, hogy a „Világ” szóban ugyanúgy „középen” helyezkedik el ez a hang és jel, mint a család szavunkban --- hiszen a Lélek maga is „összekötő elem”, „híd” a Szellem és az anyagi valóság között. [A „Szellem” szóban a középső helyzet és a „kettőzöttség” sem lehet a véletlen műve…]
LéL: Ha e jelet áttükrözzük a jobboldalára, akkor egy olyan ligatúrát nyerünk, amely „szárnyakat” ábrázol. A Lélek célja tehát a kapcsolódás, és a tapasztalatok általi emelkedés --- amelyet egy bizonyos „zártságban”/”formában” (test/életút) él meg.
Az „I” rovásjele A „D” rovásjele
A „D” a Gyermeket, az Isten Gyermekét jeleníti meg, akit Isten a „saját képére” teremtett [és aki az emlékezet szerint az „éDen”-kertben/körben élt a Rendből való kimozdulásig].
Ha megnézzük a „D” és az „I” rovásjelét, a hasonlatosság „szembe-ötlő” [Lát-Ható] .
A ma létező tudásunk/emlékeink szerint Isten az első [E VILÁGI?], ÖnMaGa képére teremtett embert [a páros első vagy egyik tagját] „D”-nek, Adá-nak nevezte el [vagy a „gyermeki” hangra figyelemmel talán inkább „ÉD”-nek, EDEM-nek? És a „kert” „ÉD” és Párja kertje volt? A magyar rovásírásban a „V” jele a mai „M” jelnek felel meg --- és az emlékezet szerint „Ádám” párja „Éva” volt, „EV” vagy „ÉV”? Lehetséges, hogy amikor „eD” és „eV” apává és anyává lettek, akkor vették fel a nevükbe az „a” hangot?].
Erre figyelemmel azt is kijelenthetjük, hogy a „Családban” valamiféle olyan kapcsolódás és viszonyulás van jelen, mint amilyen a „Teremtés” során megjelent Isten és teremtettjei, azaz „gyermekei” között. E teremtett Világban Isten figyelemmel kíséri a gyermekei (Ön-részei) fejlődését, és ha erre szükség vagy igény merülne fel, akkor „gondos szülő” módjára segíti a tapasztalásokban élő részeit/gyermekeit. Ugyanakkor Isten tiszteletben tartja [a tapasztalásban Tőle valamelyest elkülönült] gyermekei akaratát is, és kéretlenül/szükségtelenül nem avatkozik a tapasztalások menetébe --- legfeljebb akkor, ha a gyermek valami olyan pusztító tapasztalásba kezd, amelynek nem képes a(z elsődlegesen másokra is kiható) következményei felismerésére és kezelésére.
Az „A” hang számomra a „szülőt”, az „Atyát” és „Anyát” jeleníti meg, a „MAG”-osat, A-melyből/A-Ki-ből a Gyermek (~Élet) eredt.
[Csak érdekességként: MAAT: a MindenHatóAtya/Anya Törvénye, REND: az előbbinek a KRISZTUSI Világra vonatkozó vetülete.]
Ennek a VILÁG-nak Atyja-és-Anyja MaGa KRISZTUS is, illetve KRISZTUSnak Atyja-és-Anyja a MindenHató. Ha ebből a nézőpontból nézzük, akkor KRISZTUS tulajdonképpen „Gyermek” is, Aki azon a módon (REND szerint), ahogyan Isten Őt Teremtette, VILÁGOT, [Gyermeki Világot], Gyermekeket teremtett „MAGából” [ez utóbbi Teremtés során tehát KRISZTUS Atya/Anyaként járt el!].
Isten MAG-ából „Hatalmakat” teremtett, és az Istenből eredt Hatalmak (megért) MaGukból Világokat. KRISZTUS [Aki MaGA Szeretet] MaGából, Isten által kapott Életéből „Lelkeknek” adott életet, Lelkek (fejlődése) által tapasztal és fejlődik tehát KRISZTUS VILÁGA/Családja (KRISZTUS így egyszerre Gyermeke Istennek, és Atyja-és-Anyja E VILÁGnak!).
Az „E” a KRISZTUSI FÉNY, a Gyermek Világának „Jele”/Hangja. [Fény, Gyermek, Szeretet, ember, „E” Világ]
A HANGjait figyelembe véve tehát a Család egy olyan közösség, amelyben az Isten képmására teremtett Gyermekek („D”) KRISZTUSI Részként („L”), Lélekként kapott Életben tapasztalnak egy elkülönült, de mégsem zárt, hanem másokhoz is kapcsolódó [kapcsolódásokra is Rendelt] közösségben. [Nem szabad azonban megfeledkezni arról sem, hogy ebben a Családban az embereken kívül még számos Birodalom is családtag!]
Az „A” hang jelenléte megítélésem szerint utal arra, hogy e közösségben még jelen van a gyermekek irányába hozott/hozandó szülői támogatás (Ad-ás/Áldás), és mivel E Világ KRISZTUS Világa, így ennek „formája” a KRISZTUSI Áldozat. [Az Áldozat az egész Világot gyarapítja, vagyis gyermeket is, szülőt is, és az Együttes életet is.]
A csalás vagy csel, cseléd megjelenések [Rend kijátszása, elferdített hatalmi viszonyulás, „alá”-rendelés megjelenítése] az Eredendő KRISZTUSI Rendben nincsenek jelen, és ezeket a megjelöléseket részben a tudatos-ferdítések kategóriájába is sorolhatnánk. Máté Imre írásából [Yotengrit] ismert a rábaközi bácsák szentként tisztelt „Gönüz” (Nap-atya) és „Büün” szavainak későbbi tudatos elferdítése a „hódítók” által, mely ferdítések/fordítások célja nyilván a korábbi szerves tudások és erők tudatos gyengítése volt. (Így húsvéthoz közeledve) elég csak arra gondolni, hogy a Jézusi KRISZTUS Áldozatának milyen szándékos félre-magyarázásai élnek még ma is a köztudatban (festmények, szobrok: „képek”!). A félre-vezetéseket néha csak egy-egy hang tudatos megváltoztatásával, és így a valós jelentés fokozatos eltorzításával érték el, és emiatt sok helyen a KRISZTUSI tanításoknak éppen a „lényege” (MaGja) kerül még ma is tudatos elhallgatásra/elferdítésre. E Világ Valódi Hatalmai és Erői, vagyis a Lélek és Szeretet nagyon sok támadásnak voltak kitéve az elmúlt évezredekben --- ám a „tapasztalók” számára az is megmutatta magát, hogy az Eredendő Rend helyreállítása nélkül, valamint az Eredendő Családi kapcsolódási formák/működések helyreállítása nélkül E Világban élni „tartósan” nem lehetséges.
Székely rovásírás „f” jele --- Föld.
Egy Család ez is, megtalálható benne az „Alap-Egyensúly” keresztje --- mozgás-és-kapcsolódás jelzése, az „idő” jelzése, a sajátos (!) belső Rend megjelenítése.
Egy-egy családban mindig van valami olyan ÉRTÉK, egy olyan „mag”, amely „köré” egy „közösség”, és így egy SzeRves sajátos tapasztalás/út rendeződhet. E Világban tényleges összetartó /megtartó erővel a SzeR, a Szeretet rendelkezik [mert e VILÁG „leg-B-Első MAGja és MaGja KRISZTUSI!], vagyis a családok MINDEGYIKE és MINDIG Szeretet-közösség --- ez az a közös „elem”, amely a(z egyébként látszatra akár nagyon is) különböző családokat új, közösen választott tapasztalásokra/utakra (hosszabb vagy rövidebb időkre) összekapcsolhatja.
*****
Marika leveléből, a ma használt betű képe alapján, érzések alapján:
„A Család CS betűje olyan, mint a csigaház.
A csigaház Biztosságot, Biztonságot nyújt, Összetart, és ha belül Egyensúly, Rend van, akkor kint is működhet ugyanez nagyban, a Nagy Családban, úgy tágulva, mint a csigaház spirálja.
Milyen a csigaház?
Tiszta (csúnya szóval makulátlan). [Rendes”]
Hogyan épül fel a csiga háza?
Saját magát ÉPÍTi fel.
A Család szóban benne van még egy nagyon nagy kincs: az ÁLD-ÁLDÁS.”
----------------------
Valahol megvan az a kép, amit az egyik kislányom rajzolt 3-4 évesen: egy egész lapot telerajzolt csigákkal, melyek „Egy felé néztek”.
„Magyar-mágia”
Vajon az „Új-Házi” tyúkhúsleves, mely a lakodalmak hagyományos levese, miért „csiga-tésztával” készül? Anyukámnak még van csigatészta-készítő pálcája és lapja --- egyenként sodorták meg a kis csigákat… „Munkás” egy tészta a csigatészta…
*****
Részben Marika írásához kapcsolódva: érdemes leírni egy lapra vagy a levegőbe a kis írott „cs” betűt, és megnézni/megérezni, hogy milyen ívekkel, hogyan és miként kapcsolódik a két tagja. Érdemes talán arra is ránézni, hogy az iskolában tanult „szabványtól” mennyire tér el a formája a saját írásunkban.
Az Élet Virágának mintáját szintén érdemes saját kezűleg végig megrajzolni, figyelni az illeszkedéseket, a megrajzolódó íveket… „Élmény”, és „Megvilágosító” tapasztalás a konkrét megformázás.
Talán tavaly mutattam meg az egyik kislányomnak, hogy hogyan lehet megrajzolni az Élet Virágát. Mivel még csak második osztályos volt, így a körzővel való rajzolásban kezdetben kissé ügyetlen volt. Ha elmozdult a körző, akkor nem illeszkedtek pontosan a körök --- néha mérges lett, lecsapta a lapot, aztán újra nekikezdett, és addig folytatta, amíg tökéletes lett… Így tanulunk valamennyien: ha nem csak „nézzük” a környezetünket, hanem a „gyakorlatban is tesszük, megpróbáljuk, csináljuk”. A „hagyományos” magyar tevékenységek mindegyikében (!) rengeteg ébresztő/fejlesztő/kiteljesítő „kód” van elrejtve. Ezek Hatnak egy bizonyos mértékig akkor is, ha „csak passzívan” szemléljük őket --- ám amikor valaki elkezdi énekelni, rajzolni, mondani, varrni, faragni, festeni, építeni, gyakorolni a mozdulatokat --- az maga a csoda. Ezt saját tapasztalatból írom le magam is: csodálatos dolog a VALÓ életet megtapasztalni, és ez a tapasztalás mindig Yobbá és Szebbé is tesz Lelket-testet-Szellemet.
*****
„Gondolat-ébresztő gondolatok”:
Marika sorait olvasva az jutott eszembe: nyilvánvalóan nem véletlen az, hogy azokat a speciális hangokat, melyekre a „latinosodott” írásban nem voltak külön jelek, a magyar „összetett jelekkel” rajzolta meg. Ilyen összetett jelek, és így „különleges” magyar (lélek?) („beszédes”!) hangok:
CS – család
GY – EGY, Gyermek
LY – LYÓ, lyuk, folyó
NY - ANYA
SZ – SzeR, Szeretet
TY - ATYA
ZS - ZSENGE
Összeállította és Lejegyezte OmMáátRé KJ
www.omah.extra.hu
| |
|
|
|
A mai napra: |
|
„Ne feledd! Amire figyelsz, az a világod.”
| |
Áldozni
csak a benned lévő és általad LÉT-re hozott Szépséggel
másokat is SzÉpítve és gyarapítva,
Teljes és ÉP Szabad Akaratodból,
Szabad Akaratodat kinyilvánítva,
az Örök és Adott Élő KRISZTUSI Rendnek megfelelően
Lehetséges
és
Érdem-es.”
20100525 - Az Áldozatról - Szemelvények
A hibákról és a hibázásról:
A ’hibák’ segítenek ’nem-felejteni’ és ’felejteni’.
PIRAMIS - Őszintén akarok élni
Őszintén akarok élni,
Minden utam végigjárni,
Hinni abban, amire vágyom,
S ha hiszek benne küzdeni érte bármilyen áron.
Őszintén akarok élni,
És csak annyit elérni,
Jókedvem senkit ne bántson,
S ha fáj a szívem valamiért, ne nagyon fájjon!
Tőled csak annyit akarok kérni,
Hogy engedj őszintén élni,
Őszintén, szabadon, szépen,
Őszintébben, mint ahogy tegnap éltem.
Ne kelljen hazudnom senkinek
És hogyha valamit kérdezek
A válasz igaz legyen!
Szeretnék bízni mindenkiben,
Hinni, hogy nem fordul ellenem,
S nem árul el sosem.
AZ ERDŐ FOHÁSZA
Vándor, ki elhaladsz mellettem,
Ne emelj rám kezet!
Én vagyok tűzhelyed melege
hideg téli éjszakákon,
én vagyok tornácod barátságos fedele,
melynek árnyékába menekülsz a tűző nap elől,
és gyümölcsöm oltja szomjadat.
Én vagyok a gerenda, mely házad tartja,
és én vagyok az asztalod lapja,
az ágy, melyben fekszel,
a deszka, amelyből csónakod építed.
Én vagyok a házad ajtaja,
bölcsőd fája, koporsód fedele.
Vándor, ki elmész mellettem
hallgasd a kérésem:
NE BÁNTS!
ÜNNEP
Az Ünnepeknek fontos része az „emlékezés”, amikor a dicső vagy épp a kevésbé dicső tettekre/megélésekre, az elődökre is emlékeznek, és ezáltal egyfajta folytonosság alakul ki (marad meg) az Ősök, Elődök, a Gyökerek irányába is. Az emlékezés a legtöbb esetben ma még ’intő’ példa is lehet arra, hogy mit szükséges megváltoztatni, miben szükséges változni akkor, ha valami yobb és teljesebb Élet a cél ---
az „Ünnep” Valódi Lényege azonban minden esetben a[zon] „Jelen Megerősítése, amely elvezet a ’vágyott jövőbe’.”
Az Ünnep általában MEGERŐSÍTI az Élet egy olyan részét/szeletét, amely „továbbvitelre érdemes”, amelyben ELŐREMUTATÓ/előrevezető Példa vagy Út [Működés, Erő] Van Jelen.
(Részlet a 20110802 - Níitottság, Nyitás... írásból)
|
|
|