VEGYES : Nagy Jlia - Szilgysgi gyermekmondka |
Nagy Jlia - Szilgysgi gyermekmondka
2011.08.18. 13:10
Szilgysgi gyermekmondka
Egy, utat nyit a hegy,
Kett, nyerget kld a felh,
Hrom, lendlsz fecskeszrnyon,
Ngy, szelek szrnyn mgy,
t, kaput nyit a kd,
Hat, beereszt a Nap,
Ht, fnybl sz mest,
Nyolc, visszalovagolsz,
Kilenc, idesietsz,
Tz, viszel engem is.
Gondolatok a mondkrl felntteknek
E mondkrl egy tktesen tiszta, rk rtkeket rz s megjt, azokat mindenkor jjszlni kpes VILGKP tkrzdik. A legszebb hitvallsok egyike.
*****
„Egy, utat nyit a hegy, „
letnk els llomsa. Vilgra szlettnk. Szilrd, kves, fldes jelleg, megfoghat, anyagias vilgot jell szmunkra a „hegy”.
A nyilatlan hegy fogsgban s biztonsgban a kvetkez ikes igk a meghatrozk: eszik, iszik, alszik…
A nyitott hegy lehetsget ad arra, hogy az anyagias vilg fogsgbl kilpjnk, vilgra szletett llapotunkbl jjszlessnk. E megjulsunk fokozatonknt trtnik.
„Kett, nyerget kld a felh,”
E msodik lpcsfokon mr rzelmi vilgunk lesz meghatroz szmunkra. letutunk felfel, felhs, vizes, hgabb, lazbb halmazllapot anyag kzegben vezet.
Akr bnatunk van, akr mrhetetlen jkedvnk, knnyeznk, srunk. Ugyanakkor „ felhnyeregben „ lve megtanuljuk irnytani, fkezni rzelmeinket s uralkodni is tudunk rajtuk. Brmilyen furcsa is e kijelents, ekkor mr „tudunk vzen jrni „.
„ Hrom, lendlsz fecskeszrnyon, ”
Szinte lerhatatlan s mindannyink szmra meglhet a CSODA, REPLNK s FECSKESZRNYON.
A „vzen jrsunk” utn ez termszetesen kvetkezik. Hogy megrtsk e „termszetesen add csodt”, forduljunk btran npmesinkhez.
„Hogy repljnk kisgazdm?” Krdezi ilyenkor Tltos Lovunk, (letnket cselekven hordoz testnk). Hogy repljnk? Mint a madr, mint a szl, vagy mint a gondolat? Hasonlak e fokozatok motorikus vilgunk sebessg fokozataihoz.
Az els fokozat e replsben madrral jellhet.
Figyelemre mlt kis Lnyek a madarak. Testk van nkik ppgy, mint neknk az embereknek, s ez a fldhz kt bennnket, az anyagi vilg nehzsgeihez, trvnyeihez.
Nknk anyagot forml kezeink vannak, nkik szrnyaik, amivel fel tudnak replni a magassgokba s vissza is szllnak onnan.
A madr emiatt vlhatott jelljv minden np Kultrjban az emberi Lleknek s Szellemnek. Testbe zrva ssze tudja ktni a lentet a fenttel. A fldet az ggel. Jellje a fogsg nlkli szabad llapotnak.
„Ngy, szelek szrnyn mgy,”
Magasabb terleten replnk, „szelek szrnyn”, „test nlkli madron”. Ez mr a negyedik sebessg: szl, szll, szellem…Kzegnk a vznl is lazbb llapot leveg. Ritkul az anyag srsge.
A tiszta gondolkods, s rtelem terletn jrunk. Fensges s j rzs. Olykor-olykor el is feledkeznk rla, hogy valaha a „HEGY FOGSGBAN LTNK”, onnan indultunk. Akik most is ott lnek visszavrnak bennnket, hogy segtsnk Nkik a „felhnyereg meglsben”. Minket is segtettek indulsunkkor.
Taln ppen ezrt, hogy el ne szguldjunk a visszatrs segt szndka nlkl, ezrt vesz vratlan fordulatot letnk.
„t, kaput nyit a kd,”
Amikor mr elszakadunk a fldi gondok nygeitl, s gy rezzk szabadon szrnyalhatunk felfel, az g fel, kd fogad s radsul fent.
jbl „vizes”, rzelmes terletre jutottunk, csakhogy a felh most nem nyereg a szmunkra. Nem rajta lnk, benne vagyunk a kzepben. jbl srsdik az eddig ritkul anyag.
„A kaput nyit kd” rzelmi vilgunk rejtekben, eddig ismeretlen terletre vezet bennnket. Minden bizonytalann vlik, nehz a tjkozds. Gondjainkat csak fokozza, hogy a talajt mr rg elvesztettk a lbunk all. Kdben jrunk.
Ha tovbbra is rosszul tjkozdunk, mg le is eshetnk. Vajon hov? Mindent jra kell kezdennk? – Sajnos igen. Leeshetnk, s jbl mindent kezdhetnk ellrl, de immr meglt tapasztalatokkal.
A szmok vilgban az ts az ember, Embersg jellje is. tujjas keze az embernek van.
Tltos seink a smnltra tdik fokn avatdtak be feladatukba. Az tdik ltrafok a „lt er fokainak az tdik szintje.” A „ltre”-jvs fokozatai voltak mrhetk a ltrn.
sszegezve: az Embersg nehz s egyben csodaszp vllalsba avat be sorsunk a kds tdik lpcsfokon. Ha ekkor nem cserljk fel az indulskor ajndkba kapott „Tltos Lovunkat a parzsevt”, egy szrke szvrre s tancsaira Hittel hallgatunk, gy eljuthatunk letnk HATODIK llomsra is.
Pl Apostol szavaival:
„ A szeretet dicsrete”
Pl I. levele a Korinthusbeleikhez 13, 12.13.
„Mert most tkr ltal homlyosan ltunk, akkor pedig sznrl sznre; most rsz szerint van bennem az ismeret, akkor pedig gy ismerek majd, amit n is megismertettem.
Most azrt megmarad a hit, remny, szeretet, e hrom; ezek kztt pedig legnagyobb a szeretet.”
„ Hat, beereszt a Nap,”
A hatos szm a Nap. s valjban beereszt, ha a „kds, tkr ltal homlyos” szintet megjrtuk. Anlkl nem.
A Keresztny Hitelvek szerint Jzus Krisztus az Igazsg Napja, s Szz Mria az Igazsg Tkre. Hat, beereszt a Nap. Teljessggel megvilgosodunk, „sznrl-sznre” ltunk.
Nem kell mr szellk szrnyn szllni gondolatainknak, esznk gait a jobb irnyba hajltgatva, hogy megrtsk a Teremtett Vilg Rendjt, Titkait, s benne a vilgra szletsnk okt.
Minden vilgoss vlik.
„Ht, fnybl sz mest,”
Ami a gyermek szmra a Mese, az a felntteknek a Mise. Nyelvnkn egy csodlatos kzs trl, a TEREM-T-rl szrmaznak. Mindkett ltal a Teremts Titkaira derl fny, csupn a gyermekeknek a mese nyelvn. Hitem szerint e nyelv hasonlatos lehet az „Angyalok nyelvhez, s e Paradicsomkertben bntelen llapotban beszlt, sz nlkli Emberi nyelvhez.”
A Misben ezeknek ksei felntt vltozataival tallkozunk. Mly-rtelm, jelkpes nyelv mindkett. Nem elg hozz a betk ismerete.
Szmunkra nyelvnk nem csak „Anyanyelv” hanem „Kpes des Anyanyelv” is. Mg egyszer szavainkat is kp-zkkel kpezzk tovbb. Kptelenek vagyunk r, hogy msknt cselekedjnk.
Ha jl odafigyelnk szavainkra, s bontogatni kezdjk csokrt-bokrt, rokonsgt, csodlatos „Csaldfra” tallunk. Figyeljk meg Mese szavunk Rokonait.
Nyelvnk jtka megengedi, hogy ltala rtalljunk Mesink sre, a Mese sre a Messisra, a Messzi sre, a Megvltra, a Mag-vltra. A bns dm mag-jnak Meg-vltjra. ltala dmra is mint „messzi sre”-re tallunk r. Meg kell vltani.
Mindannyian szvnkben hordjuk e „megvltand magot”.
A „Krisztus monogram” JHS latin rtelmezse; „Jesus Hominum Salvator” (= Jzus az Embernek Megvltja).
A Keresztny hagyomnyok szerint az Igazsg Napja is.
(Csak zrjelben rom le egyenlre, hiszen mg nincs vge a mondknak, a kvetkezket: Utazsunk kezdetekor szvnk egyik nagyobb dobbantsval dobbantottunk „az utat nyit hegyrl”, s hatalmas utat megtve, az eget tszelve ismt csak a szvnkben tallunk r a „Fnybl Mest szv Napra”, nmagunkban a Mag-vltra. S ne feledjk, mindezt gy, hogy leltnk, leguggoltunk egy Kisgyermekhez s jtszani kezdtnk vele szvbl, igazn, nfeledten.
„Nyolc, visszalovagolsz,
Kilenc, idesietsz,
Tz, viszel engem is.”
Az utols hrom sornak egytt l a mondandja, s egyben a legfontosabb zenet ppen itt van elrejtve szmunkra.
A pici Gyermek, akinek a mondkt mondtuk, s aki nem lehet tbb tvesnl, utazott a Napba, az l Mise Orszgba Meseorszgba, az „elveszett Paradicsomba”. Csak tud onnan visszajnni rtnk felnttekrt, ha jk lesznk, s tudunk vle jtszani. Mivel a Kisgyermekek fajra, nemzetre, vallsra val hovatartozs nlkl mind-mind teljes jog llampolgrai Meseorszgnak. Maradktalanul hisznek benne, st mg benne lnek.
Nem mentek MESSZE A MESK ORSZGTL, csak mi tvolodtunk el tle, hogy „racionlisabb vilgot” keressnk helyette. Azta szntelen visszavgyunk Meseorszgba, s visszatallsunkban Segttrsaink, Vezetink a Kisgyermekek.
Nekik mg jtsztrsuk a MESSZI S, A MESK SE, a Keresztny mveltsgben lknek a MESSIS.
A Bibliban errl a kvetkezket olvashatjuk:
„ A gyermekies lelkletrl” Mt 18,2.3.
„s elhvn Jzus egy kisgyermeket, kzjk lltja vala azt, s monda: Bizony mondom Nktek, ha meg nem trtek s olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, semmikppen nem mentek be a mennyeknek orszgba.”
„Jzus megldja a kisgyermekeket” Mt 19,14.15.
„Jzus pedig monda: Hagyjatok bkt e kisgyermeknek s ne tiltstok meg nkik, hogy hozzm jjjenek; mert ilyenek a mennyeknek orszga.
s kezeit rejuk vetvn eltvozik onnan.”
A pici Gyermek, akinek mondtuk a MEST, utazott a Napba, s nem mi, mi csak segtettnk Nkik. Kzben neknk is kicsinny kell vlnunk, hogy visszajhessen rtnk, el tudjon vinni minket is oda, a MESK ORSZGBA, hogy ott mindketten nagyra nhessnk az IGAZSG FNYBEN.
„Betlehem kis falucskban, Karcsonykor jfltjban,
Fi Isten Ember lett, mint Kisgyermek szletett”.
Mindenkinek ldott Boldog Karcsonyi nnepeket Kvnok nagy szeretettel:
Nagy Jlia (2006)
|