20060812 - Tervezzetek s ljetek!
2006. augusztus 12., szombat
Vagyok Aki, a Fny s a Szeretet, ltala s Benne, ltalad s Benned lek.
Augusztus a forrsg, a tz hava, br mr rezhet az Er cskkense. Ilyenkor jn el a szmvets ideje: „ezt tettem, ezt nem tettem. Mindaz, amit az v folyamn felptettem, az ide vezet, s ezek az j terveim”.
Augusztus egy nagyon klnleges idszak s hnap. gy, ahogy tavasszal a Kosban „robban” az er, az j s Lthat Kezdet, addig a kvetkez „tzes” hnapban, az Oroszlnban egy msfajta kezdet, msfajta t indul. Tavasszal a lthat, s az Oroszlnban a „lthatatlan-lthat” indul. A harmadik tzes hnap, a Nyilas a lthatatlan kezdet.
Az Oroszln teht szmot vet, rtkel: ezt tettem eddig – s egyidejleg tervez: ezek a terveim. Ereje teljben van, teht sztoszthat: ennyi kell terveim megvalstshoz, s ezzel ma mg szabadon rendelkezhetem. Nagyon fontos ilyenkor a tervezs s az erk felmrse. Br az Oroszln alapveten adakoz, de gondolnia kell msok mellett a sajt erejre is, meg kell riznie sajt erejt, hogy majd a Nyilasban indul j vet megteremthesse. A Nyilas, kzvetlenl kapcsoldva a Galaktikus Erkhz, j Terveket fogad. Az Er azonban a Nyilashoz kpest elbb s utbb rkezik, ezrt mr az oroszlnnak is tartalkolnia kell, hogy a Terv lhessen. Ha az Oroszln s a Szz kell krltekintssel s Szeretettel jr el, akkor mindenhez lesz er. Mindebbl szmotokra az a fontos, hogy kezdjtek ertk tartalkolst, ne szrjtok szt most az ert, fordtsatok kevesebb figyelmet s ert a tvolt, tletek idegen dolgokra, s koncentrljtok ertket arra, amit TI Magatok szeretntek megvalstani. Ossztok be az ert, hogy jusson mindarra, ami SZMOTOKRA fontos s rtk.
Sok Ert fogadtatok, ljetek mltsggal s beltssal vele.
Ezek az n Igim, Aki kztetek s Bennetek lek.
zenetem a Mnak ennyi: Tervezzetek s ljetek. Szeretetben ljetek.
*****
Kedves Bartaim,
az zenet lersa utn elvettem Elisabeth Haich Beavats II. cm knyvt, s ebbl idzem az albbiakat:
„…vegyk szemgyre a fejldsi sort:
A sor termszetesen a Kossal kezddik, ugyanis az let sszes megnyilvnulsa – gy a tavaszpont is – a Kosban nyugszik. … A Koson keresztl jelenhet, szlethet csak meg valami ebben a vilgban.
Szletst kveten az llnynek gykeret kell eresztenie j krnyezetben. Ez a Bika segtsgvel megy vgbe. Az j llny tpllkot vesz maghoz, s elfogyasztja. Ezzel anyagi kapcsolatot ltest ezzel a vilggal, s megteremti teste fenntartsnak feltteleit.
Ahogy az llny tapasztalatokat kezd gyjteni, az Ikrek hatsra az lettjn a legklnbzbb irnyokba mutat elgazsok jelennek meg. Sok lehetsg kiprblsval tesz szert kiterjedt tudsra.
A Rkban visszahzdik az otthonba, s feldolgozza szellemi zskmnyt, megszerzett tapasztalatait. Egyben ivarrett vlik.
Az Oroszln letad, tzes hatsa rvn rik meg, s vlik mltv a komolyabb feladatokra. Kibontakoztatja kpessgeit, s eleget tesz fldi ktelessgnek: j genercit nemz, s csaldapa lesz.
A Szzzel jn el a szret ideje, az ember behordja a csrbe munkjnak gymlcst. Lelknek mlyn kifejldik az isteni gyermek: az egyetemes szeretet!
A Mrlegben tettei megmrettetnek, a j s a rossz kiegyenltdik. Figyelme egyarnt irnyul mindkt oldalra, a vilgira s a szellemire. E kt vilgot tkletes egyenslyba hozza magban, s megvalstja a bels, isteni, minden relatv jelensg fltt ll trvnyt.
A Skorpi jegyben elkvetkezik a nagy fordulpont: az embernek az addig sztns szinten megnyilvnul isteni teremt ert t kell szellemtenie, s a kz szolglatba kell lltania. Ez azonban azt jelenti, hogy a szemlyisgn teljes mrtkben fell kell kerekednie. Az ember azrt tli egynisgnek jelkpes hallt, s a szellemben val feltmadst, s halhatatlansgot. Ettl a ponttl kezdve tbb mr nem az anyagi elvet szolglja: Sasknt, Hrusz slyomknt szll magasan a Fld fltt, a teljes szellemi szabadsgot lvezve.
A Kentaur hatsra nagy tantv vlik, mint maga a kentaur, az llati ltet meghalad lny, amely testt csak arra hasznlja fel, hogy az ltala mr tisztn ltott clt gyorsabban elrhesse. Gondolatai villmknt hatolnak t a sttsg s tudatlansg vastagon gomolyg kdn. Tapasztalatait tadja a kvetkez nemzedknek.
A Bak jegyben megszletik a szvben az isteni gyermek – az egyetemes szeretet. Az ember azonoss vlik az isteni nvalval, s abban tudatosul. Tiszta kristlyknt teszi lthatv a szvben megszletett isteni gyermeket. Szavaiban s tetteiben az egyetemes szeretetet juttatja kifejezsre.
A Vznt jegyben az llny az sszes kincst kinti. Isten sugrz, nem nlkli gyermekv vlik. Magt sugrozza ki, a legmagasabb szellemi-isteni er forrsaknt. Megkezddik az talakuls, a dematerializci folyamata.
AHalak jegyben az llny tli az eggyvlst rejtett kiegszt felvel. Ez azonban az anyag megsemmislsvel jr egytt. Az ember hazatr, vissza mennyei otthonba, a minden-egysgbe, Istenbe. Tudata tsiklik a mindentudatba, leveti testt, s vget vet fldi letnek.”
*****
Legvgl tadok egy vlogatst a Nagyboldogasszony nnephez kapcsold rsokbl:
Augusztus 15 - Nagyboldogasszony napja
Augusztus 15., a r. k. egyhz Szz → Mria mennybemenetelt (Assumptio Beatae Mariae Virginis) nnepli e napon. A legrgibb Mria-nnep megtartsra mr az 5–6. sz.-bl vannak adatok. Mo.-on Szent Istvn ta parancsolt nnep volt (→ szentek nnepei). Az 1446. vi mncheni kdexben tallkozunk magyar elnevezsvel: „Marianac fel menbe vetele”. Klmny Lajos vlemnye szerint a nphit „boldogasszony”-a keresztny hatsra azonosult Szz Mrival, s innen ered a Nagyboldogasszony elnevezs is. – A nphit a gyermekldst kzbenjrstl vrja, s e clbl 7 vagy 9 kedden bjtltek. Szegeden azt tartottk, hogy jelen van a gyermek szlsnl, azutn pedig kt angyalt kld oda; egyiket, hogy az anyt, a msikat, hogy a gyermeket rizze. Nhol, pl. Gcsejben s a palcoknl a szlgyat boldogasszony gynak neveztk (→ gyermekgy). Nmeto.-ban a 10. sz.-ban keletkezett szoks szerint e napon klnfle csomkba kttt fveket szenteltek, s ezeknek klnfle hatst tulajdontottak: riztk a tz s a villmcsaps ellen, a j terms rdekben a vetsek kz dugdostk, a zivatar ellen gettek belle stb. Az egyhz a fvek megszentelsvel keresztnysg eltti szoksokat szentestett ugyan, de azzal magyarzta, hogy amikor Mria srba szllt (kezdetben Mria hallt is nnepeltk ezen a napon), srjbl a fvek csodlatos illata szllt ki. A benedictio herbarum, a fvek megldsa az 1496. vi esztergomi ritulban is szerepel. Az egyhz nyilvn gyakorolta is, erre utalnak – tbbek kztt – a szegedi adatok, amelyek szerint Szeged-Alsvros npe napraforgt, krfarkkrt stb. szokott szenteltetni, s ezeket a halott koporsjba tettk. (→ mg: Boldogasszony) – Irod. Klmny Lajos: Boldogasszony svallsunk istenasszonya (rtekezsek a nyelv s szptudomnyok krbl, 1885); Franz, Adolf: Die kirchlichen Benediktionen im Mittelalter (I–II., Freiburg, 1909); Blint Sndor: Npnk nnepei. Az egyhzi v nprajza (Bp., 1938); Blint Sndor: nnepi kalendrium. A Mria-nnepek s jelesebb napok a hazai s kzp-eurpai hagyomnyvilgbl (I–II., Bp., 1977) ( Forrs: Magyar nprajzi Lexikon )
Nagyboldogasszony napja
Augusztus 15-e, Jzus szlanyjnak mennybemenetele olyan kiemelt nnepe a keresztnyeknek, mint a karcsony vagy a hsvt. Az esemny pontos trtnsrl nem maradtak fenn rsos bizonytkok, de a keresztny hit szerint ez a nphagyomny az segyhzig nylik vissza, s mely szerint Krisztus anyja: Mria, hallval osztozott szent fia dicssges feltmadsban. Vagyis testben s llekben egyarnt a Mennyorszgba jutott, mert holttestt angyalok kara emelte a menyekbe. Egy npi tallskds gy szl errl? “Hol magasabb a Fld az gnl?” – Ahol Mrit eltemettk. Ugyanis az nem lehetsges, hogy Mria teste – mely magban hordozta Istennek a fit – elporladjon. A keresztny hit rsze, hogy hisznek a test fltmadsban, ami egykor majd minden keresztnnyel meg fog trtnni.
A npszoksban az nnep elestjn (viglijn) az emberek virrasztssal vrtk a hajnalt, s Nagyboldogasszonyoz ekppen imdkoztak:
“Nyjts kezet Mria,
nyiccs kaput angyal,
hogy mehessnk a kerek g alatt,
lobog csillag felett az rk letre!”
A rgiek szerint “fbe, fba hagyta Isten az orvossgt”. ppen ezrt Nagyboldogasszony nnepn virgokat, gygyfveket volt szoks szentelni, amiket az pl hzak alapjba, ifj prak gyba, a csecsemk blcsjbe, majd a haldoklk prnjra tettek azrt, hogy ket Mria, “Halottaknak megszabadtja, szomorak megvigasztalja, gondban levk j tancsadja, magyaroknak megoltalmazja” sose hagyja el.
Magyarorszgon az egyetlen olyan nagy egyhzi nnep, mely ha htkznapra esik, minden keresztny katolikus ember gy nnepli, hogy temlomban szentmisn vesz rszt.
Az rdy kdex szerint Szent Gellrt is beszlt a Napbaltztt Asszony nagy jelrl. “Szz Mrit ez Magyarorszgban Bdogasszonynak, avagy ez vilgnak Nagyasszonynak hvnak. Szent Istvn kirly es ez szegny orszgt Bdogasszony orszgnak nevez.”
Ugyanis a hagyomny szerint Szent Istvn kirly halla eltt Mria kegyelmbe ajnlotta fel Magyarorszgot, s t gy a Magyarok Nagyasszonyv tette. Egy hagyomny szerint pedig az smagyarsgban volt egy ni Istenn, akit Nagyboldogasszonynak hvtak. Szent Istvn, amikor flvette a keresztnysget, ezt a kifejezst az Isten-anyjra, Mrira, Jzus desanyjra ruhzta t, ezrt szltjuk a magyar nyelvben mr ezer ve gy Jzus desanyjt.
( Forrs: Sulinet – Nagyboldogasszony napja )
Lrinc utn nincs zivatar! - mondogattk a rgi regek, de az idjrs gyakran rcfolt a megfigyelseikre. Sokfel gy tartottk, hogy Lrinc, Nagyboldogasszony s Bertalan mutatja, hogy az sz mit akar. Szmos npszoks s regula kapcsoldik hozz.
Nagyboldogasszony, vagy ahogy npiesen mondjk "Nagyasszony napja", augusztus 15-e, Szz Mria mennybemenetelnek az nnepe. Az esemnynek mr a kzpkorban igen nagy kultusza volt, rszletei legendaszer trtnetek formjban terjedtek szjrl-szjra, s kiemelked tmt szolgltattak az egyhzi mvszeteknek, a kdexirodalomnak, a vallsos npknyveknek. A legendk terjesztsben jelents szerepet jtszottak a bcsjrk, a bcsvezetk, akik az sszegylt hvek eltt nagy sikerrel adtk el Mria mennybemenetelnek meghat trtnett.
Nagyboldogasszony napja jelents szerepet jtszik a nphagyomnyban, s szmtalan paraliturgikus cselekedet fzdik hozz. Egyes vidkeken, az nnep elestjn a hv asszonyok a temetben gylekeztek, egy frissen sott res sr krl, a dicssges olvast imdkoztk, majd epikus nekben mesltk el Mria mennybemenetelnek a trtnett.
A szzad elejn az egsz magyar nyelvterleten lt a nagyboldogasszonyi virgszentels, virglds szoksa. Az oltron megldott virgokat azutn szentelmnyknt riztk, s bajelhrtsra hasznltk. Az pl hz fundamentumba, az j menyecske gyba, az elhunyt koporsjba helyeztk, hogy szerencst hozzon.
Nagyboldogasszony nnepe szmos vidken dologtilt nap volt, az asszonyoknak ilyenkor tilos volt kemencben stni, folyban frdeni, kendert ztatni. A szegny kapsok gy tartottk, ha Nagyboldogasszony napja fnylik, akkor sok j bort ihatnak szret utn.
Nagyboldogasszony a magyarok nagyasszonya, keresztny llamisgunk kezdettl haznk, npnk vdelmezje, oltalmazja. a megvlt desanyja, s neki jutott az a messisi feladat, hogy mindazok desanyja legyen, akikrt a Fia meghalt. Egy vezrede hozz fohszkodik nemzetnk, hozz szlnak legszebb npnekeink, s hozz fordulnak mg ma is kzbenjrsrt kltink.
Az elttnk ll idszakban van mg egy lassan teljesen feledsbe merl, si npnnepnk, melyet rgen "Boldogasszony msnapjnak" neveztek. Ez augusztus 16-a, tartalma a magyar strtnetig vezethet vissza. Egyes trtnszeink szerint e napon trtnt, hogy a ht trzs vezrei lmost fvezrr vlasztottk, neki engedelmessget fogadtak, s ezt vrszerzdssel pecsteltk meg. Egyesek szerint a vrszerzds a magyar np szletsnapja volt.
Forrs: www.origo.hu/idojaras/20050813nagyboldogasszonyi.html
|